måndag, december 30, 2013

Energilös

Jag har verkligen insett vikten av att äta bra den här hösten. Och att det är inte bara den maten som äts samma dag som en springtur som räknas, det är verkligen en helhet som får maskineriet att gå runt. Det är väl egentligen något jag vetat och fattat väldigt länge men som idag blev så otroligt tydligt.

Igår började dagen bra med en sedvanlig proteinshake och sen kvarg med nötter och honung och ett ägg. Sen var vi borta hela dagen och lunchen blev sen. Jag åt två våfflor och vid halv sex fikade vi och jag åt en bit rulltårta och sen körde vi hem. Väl hemma så var klockan nio och kvällsmaten blev chips. Ja, chips..

Idag skulle jag springa. Åh äntligen ett långpass efter alla sjukdomar och jag tänkte mig minst en mil. Men redan innan jag gav mig av kände jag mig energilös. Då borde jag ju egentligen ätit något mer och väntat med att springa en stund men otåliga jag ville ut. Och ja, kroppen kändes så tom och trött och redan efter fyra kilometer var jag slut. Rundan slutade på åtta kilometer i 5.27-tempo och det kan jag tacka Annie för, utan henne hade det inte gått fort.

Men det är bra att få sådana wake up-calls. SLARVA INTE!



3 kommentarer:

Anna (Peace, Love, and Running) sa...

Visst är det så; helheten är viktig. För mig brukar det funka om jag har planerat/förberett innan exakt vad jag ska äta när och var. Då är det lättare att INTE välja något som man kanske egentligen inte skulle vilja stoppa i sig.

Linnéa sa...

Ja det gör jag vanligtvis, äter var tredje timme och försöker äta mycket protein . Men ibland blir det som det blir. :)

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Jag har också känt av hur maten faktiskt påverkar under julen. Jag bestämde innan julfirandet att jag inte skulle ha några restrektioner med maten (förutom att låta bli att överäta). Och jisses vad jag känner att jag blir i obalans av socker och kolhydrater. Mådde jag verkligen så här jämt förut? Jag mår illa om det går för långt mellan målen, blir trött och får ont i magen. Men nuså, till nyårsafton blir det en riktigt maffig potatisgratäng har jag bestämt och god dessert och sånt, på nyårsdagen blir det sedvanlig pizza men sen är det back on track :-)