tisdag, december 31, 2013

Att se tillbaka och blicka framåt

Nyårsafton imorgon, årets sista dag. Ett perfekt tillfälle att se tillbaka på året som gått och jag måste säga att 2013 varit ett väldigt bra år.

Jag har åstadkommit mycket när det kommer till löpningen och jag är väldigt glad för det. I januari är det två år sen jag började springa och jag har kommit så mycket längre än jag någonsin trodde var möjligt. I år har jag sprungit sju lopp och persat på fyra av dem. Jag har sprungit mer och längre än någonsin och lärt mig väldigt mycket. Jag har insett vikten av att vara stark också och börjat jobba mer på den biten och det har gett otroligt mycket.

Jag har gått ner cirka 12 kilo det här året. 12 kilo. Fan vad glad jag är för det. Så tungt det var att springa för ett år sen och det är ju inte så konstigt. Jag har ändrat min kost och kommit långt i mitt förhållande och beteende kring mat och främst socker.

2013 har ju innehållit mer än bara viktnedgång och löpning men jag väljer att fokusera på det här. Det är mina personliga mål och det är det här jag vill kunna gå tillbaka och titta på, mina mål för 2014 när det kommer till mig själv och min hälsa.

2014

Jag kommer inte att ha några nyårslöften men jag vill sätta upp en rad mål för 2014. Ett mål det här året var att springa fem kilometer på 25 minuter. Det gjorde jag också men med hjälp av Annie så det här året vill jag försöka komma ner på den tiden på egen hand.

Jag vill förbättra min tid på både milen och halvmaraton även om det känns som att det kommer att bli svårt. Men omöjligt ska det väl inte vara!

Jag vill anta nya utmaningar och den första blir Toughest i Malmö den tredje maj. Och sen så är jag faktiskt sugen på att springa ett maraton men jag vette fan om jag vågar! Är jag redo? Det är ju ett framtida mål men är 2014 året jag når dit? Det får vi se, jag tänker inte känna någon press att jag måste göra det.

Jag ska bli STARKARE och LÄTTARE. Exakt hur många kilo till vet jag inte, men ju mindre vikt desto snabbare kan jag springa. OBS!! Här menar jag inte att jag ska bli sjukt smal eller har som mål att väga så lite som möjligt. Men någonstans mellan 60 och 65 tror jag är en bra vikt för mig. Jag vill vara sund, stark och bli mer uthållig.

Jag ska fokusera ännu mer på en hälsosam livsstil. Jag har verkligen fått en insikt i vikten av bra mat och vad som är bra för MIG. Jag har märkt att jag får huvudvärk av för mycket socker så därför kickar jag igång nästa år med ett sockerfritt januari, precis som förra året.

Ja, det var väl det. Jag ser fram emot 2014 och att uppnå mina mål. 2013 har jag gjort väldigt mycket som jag är stolt över och som gjort att jag mår väldigt bra, både psykiskt och fysiskt. Ni får väldigt gärna dela med er av ert 2013 och vad ni ser fram emot 2014!



7 kommentarer:

Ninni sa...

Ditt 2013 är verkligen inspirerande!!

Marie sa...

Håller med ovan! Verkligen inspirerande!! Tror jag ska försöka med sockerfritt januari jag med! Intressant då du säger att huvudvärken kommer av socker, det borde jag verkligen ta åt mig av!
Tusen tack för att du är en otroligt inspirerande person! Och GOTT NYTT ÅR!!! Kram Marie

Marie sa...

Håller med ovan! Verkligen inspirerande!! Tror jag ska försöka med sockerfritt januari jag med! Intressant då du säger att huvudvärken kommer av socker, det borde jag verkligen ta åt mig av!
Tusen tack för att du är en otroligt inspirerande person! Och GOTT NYTT ÅR!!! Kram Marie

Anna (Peace, Love, and Running) sa...

BRA JOBBAT! Nej, ingenting är omöjligt om man bara bestämmer sig och kämpar vidare! :-) Du VÅGAR marathon!

Att vara sund och stark är också ett av mina mål. Och jag ska också ha sockerfritt januari! Ska köra typ en hälsoboost hela januari, bara äta massa bra mat och träna med kvalitet. :-)

Anonym sa...

Skit bra kämpat!!!
Ted

Ida sa...

Gott nytt år och tack för all inspiration!

Jöns Marie sa...

Jag gillar ditt inlägg, rolig läsning! Blir inspirerad av din entusiasm. Bra kämpat!