lördag, januari 19, 2008

Något som jag tycker är jätteroligt och som jag inte gjort på länge är att fotografera. Visst fotar jag en del, jag tar mycket foton på fester och när jag är i Dalarna.
Men det jag saknar är att ta en dag tillsammans med en vän när vi går ut och fotar varandra och försöker ta så vackra foton som möjligt. Det är mysigt och roligt och det är kul att titta på fotona sen.

När jag och Marika va 14-15 började vi ta med kameran ut och fota. Jag har kvar alla foton och de är så roliga att titta tillbaks på. När jag var 16 och började på media köpte jag en jättefin och dyr systemkamera och det blev ännu roligare att fota.

Jag och Maggi delar intresset för fotografering och vi har varit ute en del och fotat. Hon är dessutom en väldigt duktig fotograf och många av mina favoritbilder har hon tagit. Hon är dessutom så snygg att det är en fröjd att fånga henne på bild.

I vår ska jag tvinga med lite kompisar ut i bokskogen som vi kommer bo bredvid och fotografera lite.
Nu är vädret så grått och pisstråkigt att man inte alls har lust att vara ute och ta bilder.


Jag kan inte riktigt förstå mig på folk som aldrig tar kort på något. Jag tar så mycket kort jag bara kan, speciellt sen jag köpte en digitalkamera. Min foton är det käraste jag har och att bläddra genom gamla album är något man alltid kommer ha glädje av.

Det enda som är negativt med att fota digitalt är ju att det inte blir samma sak att titta på foton. Jag framkallar inte mina bilder och sätter dem i album tyvärr. Jag borde göra det regelbundet, inte alla foton men de mest speciella och bästa. Nu har jag så mycket foton på datorn att jag inte orkar börja framkalla för att sätta dem i ordning i album. Min pedantiska sida måste ha dem i tidsordning annars får det vara.

Men jag ska nog börja göra det. Framkalla en gång per månad och sen göra fina album. Det blir ett lite försenat nyårslöfte.

Ett pucko till kille jag träffade ett tag precis innan jag träffade Kalle kunde inte förstå hur jag kunde värdera foton så mycket. För honom var det konstigt att värdera fotografier högre än materiella saker som tex hans dator där han hade massa skit som även om det är svårt går att få igen om man förlorar det.

Skulle jag förlora mina foton i en brand vet jag inte vad jag skulle göra. Det skulle kännas som om en stor del av mitt liv försvann. Har många gånger funderat på om man skulle ta alla negativ och och ha dem någon annanstans ifall det värsta skulle hända. Jag har iallafall skaffat en extern hårddisk som jag har mina digitala foton på ifall min dator skulle gå sönder.

Jag utmanar nu alla som läser och har en blogg att välja ut några foton som betyder väldigt mycket för er och lägg ut dem med en liten beskrivning varför just de fotona blivit så speciella.

Fotona jag lagt upp nu är från en vacker augustidag 2004 när jag, Maggi och Lisa var ute i Pildamms- och Slottsparken och fotade. De betyder mycket för mig för att det var en mysig dag och många av fotona är väldigt vackra och de återskapar så många trevliga minnen.

4 kommentarer:

Lena sa...

Extern hårddisk, bra idé. En bit av mig skulle dö om mina kort försvann! Antog din utmaningen förresten :)

Anonym sa...

jag gillar fina kort på mig, men jag känner mig så löjlig när jag står och posar... :/

Anonym sa...

Gud vilken fin bild: http://bp0.blogger.com/_1G52-LO7E2I/R5I1EWJjinI/AAAAAAAADJ0/Y7UCI7tUT14/s1600-h/IMG_8266-korrigerad+1.jpg

Anonym sa...

Ta me kameran till skolan vett ja!! Puss