söndag, mars 30, 2014

Testresultatet

I fredags fick jag resultaten från laktattröskeltestet jag gjorde förra helgen och som jag trodd så fattade jag inte jättemycket. Idag ringde jag Sami som var en av dem som gjorde testerna för att få lite klarhet och även om jag frågade tusen frågor så är jag inte hundra på att jag riktigt fattar ändå. När det kommer till siffror och att räkna ut saker så låser sig min hjärna helt och det är riktigt jobbigt emellanåt.

Men för att lite enkelt förklara hur Sami tyckte jag skulle lägga upp min träning så så var det så här:

Istället för att planera träningen vecka för vecka så ska jag lägga upp den fyra veckor i taget varav en vecka är vilovecka. De olika passen är uppdelade i zoner, zon 1, zon 2 och zon 3.

Zon 1: Lågintensiv träning som kan göras dagligen och i väldigt lågt tempo men under lång tid. Jag ska springa en del av mina långpass på det här sättet och ligga på en puls under 142 vilket är 8-tempo (!!!!!), alltså helt galet långsamt. Det känner jag mig lite tveksam till för det är faktiskt löjligt långsamt, det går knappt att kalla det långsam jogg ens. Men tydligen ska det vara bra och jag kommer orka springa i typ två timmar utan att det är jobbigt.

Zon 2: I den här zonen ska min puls ligga mellan 142 och 156 och ska användas när jag intervalltränar eller på distanspass. På distanspass ska pulsen ligga närmare 156 och när jag intervalltränar ska jag efter att jag spurtat låta pulsen komma ner till 156 innan nästa intervall. Det ska bli intressant att se om min vila mellan intervallerna kommer bli längre eller kortare på det här sättet. Jag ska testa att springa fler 200 meters-intervaller också.

Zon 3: Högintensiv träning för att förbättra min maximala uthållighet. Här ska jag springa kortare distanser, bara tre eller fem kilometer, men då ska pulsen ligga på över 156 och återhämtningen bli längre.


Vi sprang ju flera varv och tog blodprov efter varje och mellan varv fyra och fem är skillnaden på hastighet väldigt stor men pulsen har inte förändrats så mycket. Varför kunde Sami inte svara på och han ville inte gissa heller då vi bara skulle utgå från vetenskap. Det skulle behöva ett ytterligare test för att få veta exakt varför.


Åh jag önskar att jag inte vore så trög när det kommer till sånt här! Jag vill att det ska vara glasklart och jag vill fatta exakt men tyvärr gör jag inte det. När jag lägger upp ett schema över fyra veckor till exempel så ska 20% av passen vara högintensiva, 30% lågintensiva och så vidare men jag kan inte räkna ut sånt. Det kanske är väldigt simpelt för de flesta men som sagt så låser sig min hjärna och jag kan inte tänka.

Men, nu ska jag lära mig klockan och sen testa det här och se om effekterna blir så stora som de borde.


Intervaller i förmiddags, vanliga upplägget med ungefär samma tider som sist.

2 kommentarer:

Ninni sa...

Ska du jogga i 8 tempo kan du haka på mig och Elsa :)

Linnéa sa...

Ja det får jag göra! :)