lördag, mars 22, 2014

En helt ny värld!

Idag har jag varit hos Karin i Coach K Runners där Fysiotest gjorde laktattröskeltester och jag måste säga att jag är oerhört glad för att jag anmälde mig till det! En helt ny värld har öppnats för mig och jag har lärt mig massor, eller kommer lära mig kanske jag ska säga. När jag får mina testsvar kommer få en klarare bild över min träning.

Testet gick till såhär iallafall: Vi fick varsitt pulsband och pulsklocka och tog ett blodprov och sen började vi med att gå ett varv på 500 meter för att kolla vart pulsen låg. Vi var fem stycken och alla hade olika puls så det blir ju väldigt individuellt och det tycker jag är skönt. Min puls låg då på runt 95 och nästa två varv (en kilometer) skulle den ligga på 115-120. Och det var sjukt svårt! Jag började småjogga men då sköt pulsen i höjden och jag fick gå mina två första varv. Sen tog ett nytt blodprov och på mina nästa två varv skulle jag ha en puls på 130 så jag trodde jag kunde jogga lite men då sköt den i höjden och jag fick gå i rask takt. Nytt blodprov och sen två varv till med puls på 145, och jag fick jogga sååååå saaaktaaa så det knappt kan kallas jogg och då ville pulsen ändå upp på 150-155. Jag blev nästan nervös och tänkte att min puls skulle skjuta i höjden och jag skulle få en hjärtattack sen när vi skulle springa allt vi hade.

Nästa två varv skulle min puls ligga på 160 och då var det lätt löpning, nästan jogg fortfarande, och inte alls ansträngande och jag tyckte det var sjukt märkligt. Nytt blodprov och sen skulle jag springa två varv med 175 i puls. Och då jävlar. Helt sjukt, men jag sprang och sprang men kom som mest upp i 166 i puls! Otroligt märkligt och när jag kom fram och tog nytt blodprov frågade jag om det kunde stämma och det var inte helt vanligt men spännande tyckte de. Sen var det dags för sista varvet då jag skulle springa allt jag hade, inte ligga på någon puls utan komma runt de två varven så fort som möjligt. Så jag kutade, ja jävlar vad jag sprang, och ändå kom pulsen upp i 171 som mest. När jag kom i mål hade jag mjölksyra i armarna och var helt slut och det sista blodprovet togs.

Så nu väntar jag spänt på resultaten! Jag kommer att få veta vilken puls jag ska ligga på för att orka ett halvmarathon, vilken puls jag ska ligga på för att kunna springa milen på 50 minuter och hur jag ska intervallträna för maximal effekt. Men jag behöver ju en pulsklocka för det. Jag har ingen pulsklocka. Eller jag hade ingen pulsklocka rättare sagt för jag köpte faktiskt en! I know, vem var det som sa att löpning är billigt?? Men de hade klockor med pulsband till försäljning och det ingick konsultation efter fem sprungna pass så jag var ju bara tvungen att slå till. En Suunto Quest.


Nu har den tyvärr ingen gps så jag får antingen använda RunKeeper för att hålla koll på distansen, eller ha två klockor. Men kan man springa runt med två klockor?

Jag är sjukt nöjd med det här och längtar efter resultaten så jag kan börja träna på bästa sätt. Jag har lite småångest över alla pengar jag lagt på löpningen senaste tiden. Sleevesen, testet, klockan, loppen... Det är ju inte gratis direkt men Kalle är så jäkla fin och stöttar mig i mitt intresse och tycker det är okej. Vi har ju gemensam ekonomi så det känns lite själviskt att lägga så mycket på mig själv men Kalle får väl köpa ett gevär eller nåt, då ligger jag i underläge.



6 kommentarer:

Ninni sa...

En klocka på varje arm så att du kan följa puls och distans samtidigt!

Ninni sa...

Eller två på samma arm som Bingo Rimer!

Rund är också en form! sa...

Åh vad spännande!
Jag har inte gjort ett sådant (tyvärr) men däremot har jag liknande puls som dig. Den sticker ganska fort upp, oavsett om jag joggar i 8-tempo eller om jag springer distans i 6,15-tempo. Då är pulsen i princip densamma hela tiden (med så differenser).

Enda gången jag får upp pulsen rejält är när jag kör maxhastighet, i princip.

Linnéa sa...

Ninni: superduperextranördigt! ;)

Rund: märkligt det där! Ska bli kul att se vilken puls jag bör ha under träning. Har aldrig försökt intressera mig för puls innan och jag hoppas jag kommer förstå allt eftersom jag kan nada. ;)

Mirijam sa...

Men guuuuud vad spännande! Konstigt att klockan inte hade gps bara, känns som det borde vara standard, men du får väl ha två stycken då, även om det kommer kännas konstigt.

Linnéa sa...

Mirijam: det fanns två varianter men den med gps var så jäkla dyr, 4500-5000 spänn. Den här var för oss lite mer ehhhhhh, ekonomiska. ;)