fredag, september 07, 2012

Nyttiga morotsmuffins

Nemo har önskat lekplatshäng i eftermiddag och eftersom det är fredag ville jag göra det lite extra mysigt. Men eftersom jag försöker hålla mig ifrån onyttigheter så har jag bakat lite nyttigare morotsmuffins som vi kan fika på. Jag har gjort dem förut och de är faktiskt riktigt goda.

NYTTIGA MOROTSMUFFINS

12 stycken

1 råriven morot (ca 1,5 dl)
0,5 dl rapsolja
1,5 dl dinkelmjöl
1 dl vetemjöl special
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrö eller sesamfrö
0,5 dl vetegroddar
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl råsocker
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma
3 dl mjölk eller havremjölk
0,5 dl honung


Blanda alla torra ingredienser i en skål, tillsätt sedan de blöta och rör om. Häll i muffinsformar och grädda i 225 grader längst ner i ugnen tills muffinsarna har fått fin färg, ca 15 minuter.

1 kommentar:

Ninni sa...

De ser ljuvliga ut!!