torsdag, september 09, 2010

Stackars Hilde har fått sår under sina fötter. Jag tyckte hon betedde sig så märkligt häromdagen och när jag gick ut för att titta på henne såg jag att pälsen under hälarna skavts av och hon har som skrubbsår under foten. Det är inte alls bra att kaniner får det för om det blir infekterat kan det gå upp i skelettet och då är det antingen amputering eller avlivning som gäller. Men hennes sår är inte så farliga än och jag hoppas de inte blir det.

Kaniner kan ha svårt för hårt underlag och nu när vi lagt plattor är det ju inte mjukt längre. Och Hilde har ju lite övervikt vilket gör att hon kanske inte fixat det hårda underlaget så bra som de andra kaninerna som inte har några problem med fötterna. Så nu har jag byggt en hage på gräsmattan som Hilde och Dino får vara i på dagarna och så har jag fyllt upp med massor av hö i deras bur som de får vara i på nätterna. Mjukt och luftigt underlag samt att jag tvättar såren med klorhexedin och smörjer med försvarets hudsalva borde få det att läka. Sen får jag se hur vi ska göra med hagen. Kanske det går bra om de får ha riktigt mycket hö i buren alltid annars får vi hitta på en annan lösning.

Bebis-Hilde

Mamma-Hilde

2 kommentarer:

sofie sa...

Du är en så himla bra kaninmamma!

Linnéa sa...

tack vad snäll du är! jag blir helt varm när jag läser din kommentar!