tisdag, september 16, 2014

Nollning

Då har det hänt igen. En nollning har spårat ur och tre 15-åriga flickor har fått intensivvårdats för att de druckit så mycket och haft mellan tre och fyra promille i blodet. Nollning är något av det sjukaste jag vet. Var nollningarna lika brutala när jag gick i skolan?? Inte vad jag minns iallafall. När jag började gymnasiet var det lekar som visserligen innehöll alkohol men det var inte tal om förnedring, att få folk att klä av sig nakna eller att någon blev skadad. Det enda jag minns från nollningen när jag började gymnasiet i Borlänge 1996 var att vi drack väl typ folköl och sen skulle man snurra med pannan på en pinne för att sen kunna springa rakt. Kunde man inte det så sprang man ner i en liten fontän typ. 

Var det så harmlöst eller har jag bara inte befunnit mig i de kretsarna där det varit betydligt allvarligare? Ni andra i min ålder, vad har ni för erfarenheter? Jag känner spontant att mina barn inte får börja gymnasiet eller plugga vidare på något vis om det finns risk för sån jävla skit. Vart är alla föräldrar?? Det är ju tradition med de här nollningarna som bara verkar bli värre och värre. Jag avskyr allt som har med att förnedra andra att göra, det är något av det värsta jag vet och hatar när människor ska visa sig stora och tuffa genom att trycka ner andra. Min hjärna flippar ur och jag vill göra saker med de osnutna satungarna som jag är ganska säker på inte är lagligt. 

Nu känner jag mig väldigt gammal och mossig också. På min tid för 100 år sen... Men vad fan, om det blivit så mycket värre som det verkar, vart kommer vi vara om 10-15 år? Nollningar med rysk roulette??


3 kommentarer:

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Jag har ungefär samma erfarenhet som du av nollningen: Ganska harmlös, tror knappt vi drack ens? Jag vet inte? Allt verkar så mycket hårdare nu för'tin?

Sofie sa...

På vår nollning var det rätt mkt förnedring.. Folk sprang runt i underkläder och fick rulla i koskit o annat äckligt .. Dock ingen alkohol ....

Jenny Shima sa...

Vi hade inte nollning på min gymnasieskola och det tror jag inte de har där idag heller. Däremot var det nollning när jag läste på Blekinge Tekniska Högskola. Jag blev aldrig själv utsatt eftersom jag inte gick ett program men jag var fadder åt ett program som var nytt då. Min uppgift som fadder var att se till att alla mådde bra trots att det dracks en hel del. Det gick ganska lugnt till överlag men det var ju vuxna människor som (förhoppningsvis) hade lite koll på hur mycket de drack. Ungdomar på gymnasiet eller lägre ska definitivt inte ägna sig åt aktiviteter som går ut på att supa sig under bordet.