måndag, november 29, 2010

Vad hade ni gjort?

Nu har det gått drygt en månad sen mården var här och gick fram som en mördarmaskin. Han kom tillbaks dagen efter men då var alla kaniner borta och sen dess har vi inte sett skymten av honom och fällorna står fortfarande tomma.

Det är frustrerande att inte veta om han kommer tillbaks, om han är död, om han tror att han gjort rent hus här eller om någon annan fångat honom. Jag känner att det är dags att ta ett beslut nu, mest för Herr Kanins skull. Han har det ju inte alltför roligt ensam uppe på vinden.

Som läget är nu får vi vänta hur länge som helst på att mården kanske kommer tillbaks, samtidigt känns det ju fruktansvärt om det skulle hända igen. Men jag vill ha liv och rörelse där ute, det är så deppigt och tomt nu. Fällorna kommer ju alltid stå riggade och förhoppningsvis går mården i någon av dem först. Jag kommer ju ha kaninerna inne när det är mörkt så det är ju inte lika lätt att komma åt dem då.

Vad hade ni gjort?

5 kommentarer:

Maja sa...

De var u nån som stöttade dig och beskrev mårdars beteende som så att de drog vidare när de ätit all föda på ett ställe.
Kanske de en gjort? Dragit vidare då dina ninisar inte är kvar?

Mirijam sa...

Åh hjälp vad svårt.

Jag hade nog chansat på att släppa ut dom. Tror jag. Men jag hade nog suttit bredvid med en kaffekopp och ett gevär ifall mördarmården kom tillbaks.

äppelblomman sa...

Uscha jättesvårt beslut... Men jag tror att jag hade slkäppt ut honom och kanske tagit in honom på natten, om de nu går?! Hoppas att mårdjäveln är död nu!!
Kram K

MiaMaria sa...

Jag hade släppt ut dem igen. Kanske skaffat tak till inhängnaden. Men det kan juh komma en mängd olika faror förutom mårdar och det är en del av livet. Men det är väl viktigare att man lever än att man undviker att dö?

Linnéa sa...

Maja: precis, den har kanske dragit vdare, eller så är den skjuten, det är ju mårdsäsong nu. eller så kommer den tillbaks men man har ju ingen aning.

Mirijam: jag kommer nog chansa och släppa ut kaninerna nu. kalle är ledig nu så han får sitta där med geväret. :)

karro: jag kommer låsa in kaninerna på natten. det är en mycket bra bur men n'r det kommer till mård är inget 100% säkert känns det som. men jag ska chansa på det iaf!

ninni: precis så har jag alltid resonerat! har man djur ute finns alltid risker att nåt ska hända så jag kommer ta den risken igen. bättre att her kanin får leva och ha det bra ute med risker än att han sitter och är deppig på vinden.