tisdag, maj 06, 2014

Obehaglig upplevelse

Usch, jag var med om en så obehaglig upplevelse på väg till jobbet. Precis när jag körde ut ur byn så  hade någon kört på en katt, det hade precis hänt och katten låg och sprattlade och vred sig mitt på vägen. Föraren som körde på katten bara åkte och två bilar som kom efter körde runt och förbi katten, fast den låg och plågades vilket syntes lång väg. Jag och en annan bil stannade och det var en äldre man, en typisk "jobbagubbe" eller vad man ska säga. Vi gick fram till katten och det blödde från huvudet och den hade ordentliga spasmer, benen ryckte och drogs åt alla håll och jag såg på katten hur mycket den plågades. Gubben frågade om han skulle skära halsen av katten och jag sa ja för det fanns ingen chans att den skulle klara sig så länge till utan bara plågas till döds. Så han tog fram en kniv och skar snabbt halsen av den stackars katten, hemskt men det bästa för den. Han la den i gräset i vägkanten och jag hoppas att ägaren kan hämta den så den slipper ligga där.

Jag mådde så dåligt hela vägen till jobbet och känner mig så illa berörd. Det händer att katter blir påkörda men varför stannar man inte?? Och varför körde de andra bilarna bara förbi fast katten låg och sprattlade mitt i vägen?? Och så är jag tacksam för att den äldre mannen stannade och att han kunde göra plågan kort för katten. Hade bara jag stannat hade jag inte vetat vad jag skulle göra. Jag har ingen kniv eller annat i bilen, men det ska jag ha hädanefter. En kniv, en filt och en påse.

Jag är väldigt glad att det här lilla rovdjuret inte är ute på vägen så ofta. Vi bor vid en 30-väg men jag har endast sett honom en gång vid den, han håller sig mest på andra sidan och där är det skog och hagar.

6 kommentarer:

Jöns Marie sa...

Usch, sånt där är jobbigt! Bra att ni stannade.

Emma sa...

Usch det är så jäkla hemskt. Jag fattar inte varför katter har så lågt värde att man inte ens stannar och kollar. Det är ju säkert nåns familjemedlem. Bra gjort av er iaf!

Amanda, Ida, Erik, Noa & Nina och Magnus sa...

har varit med om liknade ett par ggr och hur svårt det än må vara så tar vettet över och som vuxen vet man att lida till döds är hemskare.
Att de inte stannade förvånar inte mig. Idag e alla så stressade att de gör fel oftare. Tur att du och han tog er tiden att stanna.
Och ja....tur Tjabo håller sig i skogen. Hade gjort ont i hjärtat om det hände honom något.

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Men fy vad hemskt :( Förstår att du blev skakad. Hoppas det känns bättre nu. Ni gjorde en bra grej även om det var hemskt. Det övergår mitt förstånd hur människor bara kan strunta i ett lidande djur. Har de is istället för hjärta eller?

Anna (Peace, Love, and Running) sa...

Jättehemskt. :-( Hoppas det känns lite bättre nu. Håller med de andra -- ni gjorde en bra grej.

äppelblomman sa...

Usch... Fattar inte heller varför inte föraren stannade.. Men det finns tyvärr många som inte gör det..
Vi fick lov att slå ihjäl en sjuk kanin i stugan... Han satt på gården och var helt väck och led något fruktansvärt... Hemskt var det att slå ihjäl den, men mycket bättre än att den skulle få lida in i döden...
Kram K