fredag, maj 16, 2014

Låt gravidmagarna vara!

Jag är en trogen lyssnar av Fredagspodden och älskar både Hannah och Amanda. Förra veckans avsnitt lyssnade jag på när jag sprang långpass och jag började faktiskt gråta när jag sprang ute i skogen. Hannah är gravid med sitt tredje barn och öppnade upp sig och erkände medan hon grät att hon inte ville visa sig ute eftersom hon avviker från normen i hur stor mage hon har. Det är så jävla sjukt! Man skulle kunna tro att när man är gravid så slipper man tänka på hur kroppen ser ut för den lever sitt eget liv och förändras på ett sätt som inte går att påverka. 

Men icke. Nej man ska ha en lagom stor mage, inte för stor, inte för liten. Man ska inte få bristningar och helst ska det inte synas bakifrån att man är gravid för det är snyggt. Det känns lite som om man inte går upp mer än 12 kilo, inte får bristningar och bara får en gravidmage men resten av kroppen ser likadan ut, då är man gravid på ett värdigt sätt.

Och det är så stört att folk tycker sig har rätt att berätta och kommentera precis vad de tänker och tycker. Jag fick ofta höra hur stoooooor jag var och herreguuuuuuud det måste vara dags när som helst! Och det är inte så jävla kul att få höra hela tiden. Det är ju inte så att man går runt och tror eller känner sig liten och lätt när man är höggravid.

Och sen får man ju faktiskt större mage med andra och tredje barnet. Jag kommer ihåg när jag la upp en bild på Facebook när jag var gravid med Leon. Jag var i typ vecka 17-18 och hade fått mycket mer mage än i samma vecka med Nemo och fick en kommentar av en bekant: Oh shit vilken mage! Så stor var jag när jag var höggravid! 

Jaha?? Och? Tjejen i fråga är väldigt liten och smal såklart och fick väl en sån där söt liten kula på magen när hon var gravid. Och en gång när jag kom in i en affär så typ skrek butiksbiträdet: Men guuuuuud vilken mage!!!!!! Så stooooor!!!!!!!

Mmmmmm.... Tack... Jag var ju höggravid under sommaren med båda barnen och samlade på mig en hel del vätska och ja, jag såg väl ut som en val antar jag efter alla kommentarer. En kväll skulle jag och Kalle på en släktgrej och jag sa till honom att om någon säger ett enda ord om hur STOOOOR jag är så åker jag hem på en gång.

Hemskt att det ska behöva vara så, att man inte ska vilja gå ut för att folk är så jävla dumma i huvudet. En annan sak som gör mig ledsen är att jag vet att ett par personer som sagt att jag var sååå fiiiin när jag var gravid har fnittrat lite åt att jag var så uppsvälld och stor. Kul, verkligen.

Gravid med Nemo i vecka 37

Gravid med Leon i vecka 38

6 kommentarer:

Jenny Shima sa...

Det är verkligen helt sjukt att det finns idioter som kommenterar gravidmagar. Vadå, alla är vi olika även hen som ska födas. Kroppen tar ju upp vatten som bara den och man blir fortare större ju fler graviditeter kroppen går igenom. Dessutom sväller ju tarmarna, det var något jag fick lära mig förra året när det som vi hoppades på inte gick så bra.

Jöns Marie sa...

Gravidmagar är vackra hur de än ser ut och det är ju inte magen som är viktig utan att man mår bra och att bebisen i magen mår bra.
Jag fick höra lite då och då när jag var gravid "hej tjockis!" vilket många tyckte var jättegulligt men det tyckte inte jag, blev bara irriterad.

Jättefina gravidkort!!

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Jag har i min naivitet trott att: Åh, när jag blir gravid, då kommer jag äntligen att kumna släppa ut magen! Men sen har jag förstått att det inte är så eftersom det finns normer kring gravidkroppen också. Lyssnade också på den podden och grät faktiskt också. För att det liksom aldrig tar slut, för att en ska bedömas av främmande människor hela livet känns det som. Jag fick ju gravidfrågan för ett tag sen och fast jag inte vil bry mej blev jag ledsen. Jag harliksom tappat 13 kg och kände mej fin. Det är så sjukt att det ska påverka.
Sen måste jag bara säja att du såg strålande vacker ut som gravid (som ogravid också så klart) !

Amanda, Ida, Erik, Noa & Nina och Magnus sa...

Säker på att det inte blir fler? *s*..vackra bilder...
Du vet nog min åsikt i detta ämnet så jag skriver inget.
Saknar dig

Lelle sa...

Alla gravida vackra kvinnor får mig alltid att le, det bara GÅR inte att döma en varelse med en liten bebis i magen! Och du, dina gravid bilder, jag tycker du var jättevacker med bebismage

Linnéa sa...

Tack för alla kommentarer! Kloka och snälla, som vanligt. :)