onsdag, februari 26, 2014

Nybörjarlöpning

Först vill jag skriva att jag absolut inte anser mig vara någon expert på ämnet men jag delar mer än gärna med mig om de tips jag själv fick när jag skulle börja och hur jag gjorde.

Tre viktiga saker att ha innan man börjar springa:
1. Bra skor
2. Ett mål
3. Ett upplägg


Jag tror inte på att bara ta på sig skorna och gå ut och springa planlöst, det hade aldrig funkat för mig. Mitt mål var att kunna springa Vårruset på 5 kilometer i maj och jag började springa i januari. Jag hade fått ett bra upplägg från en rutinerad löpare som jag sett springa överallt och hela tiden när jag var mammaledig. Hennes tips var 4+4*4. Alltså, gå fyra minuter, springa fyra minuter och upprepa det fyra gånger. Då är man ute i 32 minuter och kommer ändå en bit, jag tror jag hamnade på typ 3,8 kilometer den första rundan.

Sen gäller det att nöta på, få rutin. Inte låta bli för att det regnar, eller man inte har lust eller känner sig trött. Varannan, var tredje dag är lagom att börja med och det är viktigt att absolut inte gå ut för hårt. Det roliga när man börjar är att resultaten snabbt märks, jag kände skillnad redan andra gången jag sprang.

Hur länge man kör gå/springa är ju individuellt men när man byggt upp kondisen lite är det dags att öka. När det inte är jättejobbigt att springa fyra minuter längre så fortsätt springa fyra till, och fyra till om det känns bra. Målet är att tillslut orka springa 32 minuter i ett svep.

Jag fick en fråga om vad "tempo" är som jag alltid skriver om, som igår när jag sprang i 5.50-tempo. Tempot är snittiden per kilometer. Igår låg jag på 5.20-5.40-tempo för det mesta men med lite jobbiga backar och annat så blev snittet på mina 1,5 mil 5.50 minuter per kilometer. Det är sånt här man nördar in sig på efter ett tag. För att få fram snittider, sträcka, fart och så vidare så behöver man en klocka eller så laddar man helt enkelt ner RunKeeper i mobilen, det funkar bra i början.

Charlotta Sofia har sammanställt en sida om nybörjarlöpning med en massa historier och länkar och där finns mina inlägg från när jag började springa till när jag sprang min första mil, sidan hittar ni HÄR.

När man kommit in i löpningen lite mer och har kommit en bit på vägen så kan man börja lägga upp passen lite olika. Det ultimata ska vara ett kort, ett långt och ett snabbt pass i veckan. Så en lite kortare tur varvat med ett långpass och sen intervaller är ett bra upplägg. Får man in lite styrka är det väldigt bra då man behöver vara stark för att orka. När jag började springa märkte jag att jag hade bättre flås än vad jag hade muskler i benen och det var tröttheten i musklerna som gjorde att jag fick gå, flåset hade orkar ett tag till.

En annan sak jag vill tipsa om är ormsalva som finns på Apoteket. Det har tillsammans med en akupunkturbehandling gjort att jag helt blivit av med att ha väldigt ont i benhinnorna efter löpning. Så det kan vara en bra grej att ha i förebyggande syfte eftersom löpning är väldigt belastande för knän, ben och fötter.

HA ROLIGT! Det är det viktigaste! Jag älskar att springa, inte alltid, men för det mesta och jag är fortfarande lite hög efter ett superbra långpass igår. Så köp lite snygga träningskläder (det bliiiir roligare då), ett par bra skor och börja kuta! Det är det bästa jag gjort och om man verkligen vill börja och inte ger upp så blir det tillslut en livsstil, ett beroende, något man måste göra.

Om det är något jag glömt eller varit otydlig med eller om någon fråga dykt upp så svarar jag gärna. Som sagt, jag är ingen expert, bara en glad amatör som utgått helt ifrån hur jag fungerar när jag skrivit det hör inlägget. Förhoppningsvis kan det fungera för någon mer!



1 kommentar:

Marie sa...

Jättebra skrivet! :-)