fredag, februari 07, 2014

Dåliga nyheter

Igår ringde sköterskan Monica från Teddystudien till mig. Vårt besök blev lite hastigt avslutat i tisdags eftersom det blev en brandövning men vi var precis klara med provtagningarna så vi sa hej då utanför byggnaden. I all hast hade Monica glömt kolla de senaste proverna för gluten som de nu också börjat kolla på eftersom svenska barn utvecklar mycket mer glutenintolerans än bagen i Finland. Och nu visade Nemo en positiv (negativ för oss) förändring i sina värden. Eftersom han inte har några problem med magen så behöver det inte betyda att han är allergisk men det finns en så kallad tyst glutenintolerans som man inte vetat om tidigare. Men ett prov till ska tas och så skulle Monica prata med hon som håller i glutenstudien och se om vi kan få komma med där. Väldigt tråkiga besked men samtidigt är jag lättad att det inte var antikropparna i diabetesstudien som var förändrade, det hade varit mycket värre.



5 kommentarer:

En annan Linnea sa...

Usch, vad tråkigt! Hoppas att det inte innebär att han är glutenintolerant. Men om det är så - bra att de hittat det tidigt, och tur att det finns så många goda glutenfria produkter numera.

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Nej, vad tråkigt :( Jag börjar faktiskt tvivla mer och mer på om gluten verkligen är människoföda? Det är så många som mår dåligt av det. Jag känner absolut när jag ätit gluten även om jag inte är överkänslig.
Håller alla tummarna för att det inte utvecklas till intolerans för er lille kille.

äppelblomman sa...

Nej va trist, men ändå så skönt att ni går där så att de har kontroll över honom! Hade han inte gått där så hade de ju aldigt hittat det i så tidigt statium som nu! Hoppas att proverna visar bättre nästa gång!
Kram K

Lina sa...

Fy stackarn. Jag mår själv jättedåligt av gluten...:-( Hopps allt ordnar sig! Kram

Amanda, Ida, Erik, Noa & Nina och Magnus sa...

Håller med att det är tråkigt. Men trösta dig med att gluten= gift för kroppen. ALLA har gluten intolerans men i olika nivåer. Om nu Nemo skall ha glutenfrikost så var snabb med att lämna in läkarintyg på Fskolan. Har ni möjlighet så prova själva att äta glutenfritt under ngn vecka och känn efter hur magen känns.
Ge godingen en kram från oss alla!