söndag, maj 13, 2007

Dagens namn, 13 maj:

LINNEA
Linnea eller Linnéa är ett kvinnonamn som kommer från Carl von Linnés släktnamn och är namnet på en växt uppkallad efter honom. Linnés släktnamn kommer i sin tur från en gammal lind som stod vid hans fädernegård.
Namnet har stigit stadigt i popularitet sedan 1970-talet. År 2002 och 2003 låg Linnea på 5:e plats på topplistan. År 2003 fick 3 526 flickor namnet, varav 873 fick det som tilltalsnamn. Den 31 december 2005 fanns det totalt 62 087 personer i Sverige med namnet Linnea varav 10 228 hade det som tilltalsnamn. År 2006 fick 854 flickor namnet Linnéa vilket gjorde det till det 6:e populäraste namnet.




När jag var liten var det bara jag och gamla tanter som hette Linnéa och jag hatade mitt namn. Jag ville heta typ Malin eller nåt.
Idag är det jag och en massa småbarn som heter Linnéa och tycker jag om mitt namn och skulle aldrig i livet vilja heta typ Malin eller nåt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! =) Linnea är ett bra namn.

Anonym sa...

grattis på namsdagen :D

Linnéa sa...

Linnea: tack detsamma, det är ett mycket bra namn!
raur: tack så mycket..:)

Anonym sa...

Grattis! :)

Jag har namnsdag 10 dagar senare :)

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen!! Ses imorgon.. Puss

Lort sa...

Alla heter Malin!