tisdag, april 01, 2014

Test av nya klockan

Idag testade jag min pulsklocka för första gången. Först hittade den inte kontakten med bältet och jag trodde att det var nåt fel eller nåt jag inte fattat men efter ett tag gick det.

Jag sprang till förskolan och sen två kilometer till som uppvärmning och det lustiga var att jag då låg på strax under 140 i puls och det var 5.45-tempo. Jag hade andra klockan också på mig, kan inte släppa tempot riktigt. Knepigt att jag kunde springa i normalt tempo på under 140 i puls, när jag gjorde testet kunde jag knappt springa innan pulsen var uppe i 140.

Sen var det dags för tre kilometer snabbt spring med en puls på 165. Först tog det nästan en kilometer innan pulsen kom upp i närmare 165 men sen låg den stadigt på 164-165, som mest 169. Tre kilometer var jobbigt och tempot låg på 4.45-5.00 så det var ju inte så konstigt, men efteråt pustade jag ut genom att gå tills pulsen var nere på 120 och sen sprang jag en bit till med puls runt 150 för att sen gå sista biten hem och när jag var hemma låg pulsen på 105.

Antagligen sjukt ointressant för er men det här är en hel vetenskap för mig och jag vill skriva mer det för att liksom bena ut det. När jag stoppat klockan visade den att min snittpuls legat på 145, att jag som mest sprungit med 81% av maxpuls och att det tar 13 timmar att återhämta mig. Totalt blev rundan ungefär sju kilometer.

Jag ska springa fyra-fem pass och sen kontakta Sami för att gå igenom hur det gått. Jag lurar på att ta nästa runda redan imorgon bitti innan jobbet eftersom att Kalle är ledig. Vi jobbar båda torsdag och fredag också och på torsdag ska jag jobba över så då blir det inget spring så ja, jag får ta en 8-10 kilometerstur imorgon bitti.


2 kommentarer:

Anna (Peace, Love, and Running) sa...

Det här med klockor och puls är ju så intressant -- vet precis vad du menar! Min klocka (Garmin Forerunner 10) har ingen pulsfunktion, men ska uppdatera till en klocka som har det + längre batteritid. Kul! :-)

Linnéa sa...

Jag har oxå en garmin 10 och använder den tillsammans med den här klockan eftersom den inte har gps. Hade helst velat ha en med både och men de är ju så dyra!!