lördag, april 05, 2014

Saturday

Och så blev det helg igen, snabbt som attan går det och jag hinner knappt med. Jag började dagen med en springtur, en mil med runt 155 i puls. Efter 4,5 kilometer fick jag jätteont bakom revbenen, under bröstet på höger sida så jag fick stanna och andas i två omgångar innan jag kunde springa ordentligt igen. Jag älskar att börja dagen med att springa, det sätter liksom ribban för resten av dagen och det är ett rent nöje att ge sig ut klockan åtta en lördagsmorgon.


Sen var det kalasdags. Nemo var bjuden till Nellie på 4-årskalas och jag följde med honom dit. Även om han klarar sig själv så tycker jag det är trevligt att träffa andra föräldrar och prata lite, bra också att lära känna dem bättre.


Nemo hade en randig tröja med en hatt och mustasch på sig idag och det är andra gången jag tagit fram den till honom och han sagt att de andra barnen tycker att den är fånig. Jag antar att någon på förskolan sagt det när han haft den på sig där och jag blir så frustrerad och arg på sånt. Det kanske är en liten grej men va fan ska ungar hålla på så för?? Nemo sa att om man har Spiderman, Star Wars eller Angry Birds så är man svincool. Jag sa till honom att coolheten sitter inte i kläderna utan i personen och att han är svincool vad han än har på sig och att nästa gång det händer ska han säga att alla faktiskt får ha på sig vad de vill. Åhhhhh, sånt här kan jag hänga upp mig på och fundera jättemycket över...

Iallafall, kalaset var lyckat och Nemo ville som vanligt inte gå hem men när vi väl kom hem så sa han: Det var ingen som sa att jag hade en fånig tröja!

På eftermiddagen har jag fixat ned massor av tvätt och renbäddat barnens sängar och sen gjorde vi påskkort. Fyra stycken blev det innan Nemo blev "för trött" och Leon bara ville att jag skulle rita grisar.

Sen blev det grillpremiär, två avsnitt av Labyrint, virkning, nattning av barn och nu ligger jag i sängen. Imorgon vankas det långpass och besök i Agusa!

5 kommentarer:

Amanda, Ida, Erik, Noa & Nina och Magnus sa...

Det är en svår balans det där. Hur långt vågar man som förälder pusha på sitt barn och att barnet skall känna sig obekväm, men sen vill man ju att barnet skall ha rätt värderingar. Som i detta fallet!
En höst när Erik skulle kolla om hans jacka sedan året innan passar, den var lila(själv valt)sa han till mig "tror du de på dagis tror att den e blå?"
För han hade hört så mkt ja du vet.
Han hade den ett par dagar sen kunde jag inte motstå hur ledsen han var över att behöva ha den.

SÅ KUL för Nemo att han märkte att mamma har rätt. Det gör mig glad!
Verkar som ni haft en härlig lördag.

Anna (Peace, Love, and Running) sa...

Instämmer, det är skönt att vara klar med dagens spring tidigt (fast för mig händer det ändå ganska sällan -- gillar bäst att springa på eftermiddag/kväll. :-)).

Skönt att ingen på kalaset anmärkte på tröjan. Barn är väl sådär, tycker mycket och säger det ofta högt utan att fundera så mycket över det. Bra att du förmedlar att "coolheten sitter i personen", för så är det ju verkligen! Heja! :-)

Grillpremiär rockar!!

Jenny Shima sa...

Du har helt rätt coolheten sitter i personen inte i kläderna

Linnéa sa...

Nina; ja det är en så svår grej! Jag vill inte vika mig för att andra barn säger dumma saker och jag vill att Nemo ska kunna ha vad han vill på sig, samtidigt som jag inte vill se honom ledsen. Men det är väl bara att fortsätta peppa självförtroende och få honom att förstå att det är HAN som är supercool.

Anna: ja det känns som en ständigt kamp nu, och han är inte ens fem! Antar att det inte kommer bli "snällare" framöver...

Jenny: exakt!

Camilla sa...

Ursch det är tradigt när barnen så tidigt börjar kommentera vad som anser "rätt och fel"! Hoppas aldrig Melvin säger något sånt!

Men skönt att läsa att det inte var NÅGON på kalaset som hade sagt något!
Kram på er