torsdag, mars 18, 2010

Idag spenderade jag hela eftermiddagen med att laga mat till Nemo som jag har fryst in i små portioner. Jag gjorde köttfärssås, korv stroganoff, nån puré av broccoli, ost och kassler och någon fiskgrej med vit fisk, ärtor, grädde och dill. Sen kom jag på att bebisar ska ju inte äta salt eftersom det är skadligt för deras njurar och i kassler till exempel är det ju salt. Så det borde ju inte Nemo äta, men varför står det en massa recept med kassler, skinka, korv och ost som innehåller salt i ett häfte från BVC om hur man börjar med mat?

Vad tror ni? Kan jag ge Nemo maten jag gjort?

6 kommentarer:

Juristen sa...

Helt klart kan du ge Nemo det, det blir så lite av det om du slår ut det per portion. Egentligen handlar det om att man kan ge små barn salt med "måtta", man ska ju inte salta i kokvatten och på deras mat o så men är det salt i det man använder är det ingen fara. Men det måste skrivas och sägas att man inte får el bör göra det, för alla kanske inte förstår vad "måtta" innebär. Puss

Anonym sa...

Absolut!!!! klart du kan!!!
Jag tror att men menar att man ska inte salta för mycket maten till barnen, egentligen, salt behöver man inte. Du ska inte ge honom kassler varje dag!!!
Du är en otrolig duktig mamma.
Kram till dig.
Mercedes.

Linnéa sa...

tack Juristen och Mercan för era svar!Ni är så fina! ibland blir man så förvirrad av det man ska göra och inte ska göra. puss på er!

Unknown sa...

Fiskgratäng med dill var tydligen min favorit när jag var liten enligt morsan.
Ett tips bara iaf du skulle vilja pröva. ^^

Linnéa sa...

jag gjorde fisk med dill och ärtor och nemo smakade lite igår och verkade gilla det. :)

äppelblomman sa...

Gud vad du är dktig som gör såna kok! Mina barn är uppväxta på köp burkmat;-)!
Men ange saltet så är det nog ingen fara alls! Som sagt allt med måtta, men det gäller ju hela livet med allt!!!
Kramar K