torsdag, juli 16, 2009

SVAREN:

På en skala, hur nervösa är ni inför att bli föräldrar?
Kalle: Lite lagom nervös, en fyra av tio.
Linnéa: Jag är nog mer nervös än Kalle. Han har en mer naturlig inställning till barn och tycker nog om barn i allmänhet mer än jag som mest tycker de är jobbiga.

Tror ni att ni kommer småtjafsa mycket när Nemo har kommit?
Kalle: Nej, bara när Linnéa vill.
Linnéa: Inte om Nemo och hur han ska uppfostras utan kanske om saker som behövs göras i hemmet. Jag kommer antagligen tycka Kalle ska dra ett större hushållsarbetslass än han gör nu.

Kommer ni döpa Nemo?
Kalle: Ja jag vill att han ska döpas i trädgården av en präst med gudföräldrarna.
Linnéa: Ja Kalle har blivit kristen helt plötsligt och har tjatat till sig ett dop. Jag ville bara ha en ceremoni. Men vi kompromissade så att det blev utomhus med en präst, jag vägrade kyrkdop.

Vad gör ni om Nemo är rödhårig?
Kalle: Eeehhh... *Lång tystnad* Jag vet inte... Jag tror inte att det är möjligt att två mörkhåriga med blå och gröna ögon får rödhåriga barn.
Linnéa: Kalle kommer säkert begära ett faderskapstest men det känns ju rätt onödigt då chansen att jag skulle vara otrogen med en rödhårig kille inte är så stor, haha! Jag begär nog ett moderskapstest i så fall. Nej men självklart kommer han vara finast i världen, ett friskt barn är ju det man vill ha. Inget annat spelar roll. OBS! Detta är något som växt fram under graviditeten!

Vad är det för delar av graviditeten ni kommer ihåg som bäst/knäppast/jobbigast...?
Kalle: Bäst var när jag fick reda på det. Knäppast var att gå på föräldragrupperna för det var så mycket konstiga människor där. Jobbigast är alla gånger jag har behövt mata kaninerna.
Linnéa: Bäst var första gången jag kände Nemo röra sig i magen, det var rätt tidigt. I vecka 17 tror jag. Och självklart när vi fick reda på det. Knäppast har varit alla "goda råd" man fått och jobbigast har varit att vara så labil och inte riktigt ha kontroll på sina känslor. Och Kalle har INTE behövt matat kaninerna så sjukt mycjket, bara de kvällar då jag haft riktigt ont eller varit väldigt trött!

Vad tycker du har varit roligast under graviditeten?
Kalle: Att känna Nemo när man lägger handen på magen.
Linnéa: Att varje vecka läsa om vad som hänt, hur bebisen utvecklats och se hur magen växt. Att köpa kläder, saker och pyssla iordning har varit supermysigt!

Vad känner du inför själva förlossnigen? Har du tex killkompisar som varit med och har du pratat med dom om det?
Kalle: Jag tycker att det känns som ett nödvändigt ont, själva arbetet. Jag längtar och väntar jättemycket, när allting är färdigt och man kan hålla i honom. Jag har inte haft så många killkompisar att prata med då knappt någon har barn.
Linnéa: Jag ser fram emot förlossningen! Jag tycker det ska bli superspännande och en häftig process även om det kommer vara sjukt jobbigt. Jag har pratat med några tjejkompisar om deras förlossningar och trots allt jag hört ser jag fram emot det mer och mer.

1 kommentar:

Mirijam sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAAHAA "Jobbigast är alla gånger jag har behövt mata kaninerna."

Jag dör!