onsdag, oktober 01, 2008


Hej, jag heter Leo!

Jag är en tysk jättescheck och flyttade hem till Linnéas kaningård i söndags. Jag är född i juni i år och fyller om en vecka 4 månader.

Lite mer information om min ras:

Rasen uppkom förmodligen i Frankrike. Den är förädlad ur tysk lantkanin och är känd sedan år 1897. I Tyskland upprättade man en standard för den 1908.

Teckningen på den här rasen är väldigt viktig. Huvudets teckning består av fjärilen (nosen) ögonringen, kindfläcken och öronfärgen. Ögonringen får inte vara bruten och öronen ska vara helt färgade. Kroppens teckning består av ålstreck och sidofläckar. Strecket ska gå från nacken och ända till svansspetsen, utan avbrott och sidofläckarna ska vara symetriskt fördelade på båda sidor av kroppen. Teckningen godkänns i färgerna svart, blå, brun och madagaskar. Grundfärgen är på alla varianter vit. Öronen ska också vara minst 14 cm långa.



Vikten ska vara minst 6 kg och de flesta väger mellan 6 och 8 kg. Rasen är den nästa största och är tillsammans med belgisk jätte och fransk vädur de tre raserna inom kategorin jättekaniner.



Min ras är väldigt ovanlig i Sverige och Linnéa såg min annons på Blocket för några veckor sen men eftersom hon inte skulle ha fler kaniner så var det inget hon tänkte närmare på även om hon länge velat ha en tysk jättescheck. Men när det otroligt tråkiga hände med Musse så mindes hon annonsen och mailade för att kolla om det fanns några ungar kvar och som tur var fanns det det! Jag och mina tre helgrå bröder bodde i ett stall tillsammans med våra föräldrar och systrar och andra kaniner utanför Kristianstad, men nu har jag flyttat hit och jag trivs mycket bra i min hage.


Jag är lite blyg fortfarande och håller på att vänja mig vid min nya matte men det kommer nog gå jättebra. Min granne Dino tycker inte så mycket om nykomlingar så jag brukar reta honom lite och då blir han sjukt arg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh så söt han är!!

Anonym sa...

Vilken sötis :). Jag önskar verkligen att jag kunde ha kaniner med det går inte just nu.

Unknown sa...

Men åh vilken sötnos!

Mayumi sa...

En riktigt sötnos!! :)

Anonym sa...

Vilken snygging!! Man blir så sugen på att ha många kaniner! Måste beklaga förlusten av Musse, kände gråten i halsen och gick och pussade lite extra på min kanin :(

Anonym sa...

Shit vad söööt! Vill också ha =)