onsdag, maj 16, 2012

Pelargoner

Jag lovade ju att visa vilka pelargonsticklingar som jag köpte för ett tag sen men har helt glömt bort det vilket jag förstår ni är lite irriterade över. Men här kommer de:

Doftpelargon
'Bontrosai'
En sort av Pelargonium graveolens, rosengeranium, med doft av citron. Växtsättet är udda, upprätt och skulpturalt. Odlas mest för sina blads skull. Blommorna är små och ljusrosa. Blir ca 30-40 cm hög och gör sig bäst i mellanstora krukor. Blad och blommor kan användas i mat och bakverk.

Rosenknoppspelargon
'Appleblossom'
Dubbla blommor med vita kronblad och rosa kanter, liknar äppelblommor. Kraftigt, upprätt, förgrenat växtsätt. Ovanlig variant som är brokbladig. Kallas även Princess Madeleine.

Tulpanblommande pelargon
'Red Pandora'
Rikblommande röd tulpanblommande pelargon med kraftigt växtsätt.

Zonalpelargon
'French Vanilla'
Rikblommande med vaniljgula, halvdubbla blommor och gröna blad. Kraftigt växtsätt och tidig blomning.

Zonalpelargon
'Picotee Pink'
Ny sort som har vita blommor med rött svalg och en ljusrosa kant. Mycket "romantisk" och dekorativ!

Och som BONUS fick jag:

Zonalpelargon
'Americana White splash'
Härlig och charmig sort med vita blommor och röd mitt. Rikblommande och mycket vacker.

Jag är väldigt nöjd med årets sticklingar och tycker nog att Picotee Pink är finast. Den hade knoppar på gång när jag åkte så förhoppningsvis har det kommit fina blommor tills vi kommer hem igen! Om Kalle skött om dem väl...








1 kommentar:

äppelblomman sa...

Åhhh sååå vackra! Mamma är en sån där pelargongalning o har en massa sorter;-)
Ljuvligt!!!
Kram K