måndag, oktober 22, 2007

Trötta muskler är lovely


Min kropp är härligt slutkörd och musklerna värker. Två timmar dans med hård koreografiträning och sen en timme capoeira som inte var av denna värld. En massa övningar för att förbättra kondition, styrka och uthållighet. Vi fick springa runt runt i salen och hoppa högt över en berimbau som Renata höll upp. Sen fick vi vara två och två och bära varandra, springandes över salen. Först på ryggen och sen i armarna. Efter det två vändor skottkärra med armhävningar som jag trodde skulle ta död på mig. Sen fick magen en omgång och efter det hade jag inte kraft i magmusklerna att resa mig utan fick rulla över på sidan för att komma upp.

På onsdag ska vi ha elevmöte på Z-gården och det har vi en gång i månaden. Efter varje möte gör personalen och eleverna något kul ihop och den här gången har jag bjudit in Renata och ett par andra tjejer från gruppen. Renata ska visa capoeira och samba, vi ska köra en koreografi och en roda* för att visa när vi spelar capoeira mot varandra. Eleverna och personalen ska sen få prova på både samba och capoeira och det ska bli skitkul. Hoppas ungdomarna är på bra humör och öppna för att prova, men jag tror att Renata kan få med dem bara hon brer på med sin charm.

*Capoeira utövas i en roda (ring) där två capoeristas spelar mot varandra medan övriga deltagare klappar händer, sjunger och spelar instrument. De som sjunger, klappar och spelar instrument kan när de vill byta plats med de som spelar i rodan. Dansen är mycket fysiskt krävande, då man tillbringar en stor del av tiden stående på en eller två händer eller huvud och man är alltid konstat i rörelse.


Träning gör verkligen underverk för måendet och och energin. Innan kände jag mig nere och ledsen, nu är jag full med energi i en trött kropp och det är en av de bästa känslorna som finns.
Fler borde använda träning som ett sätt att komma igång och må bättre, det är svårt jag vet, men det hjälper verkligen.


Nu ska jag läsa lite bloggar och dricka mitt té och sen är det rätt i sängen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att läsa att du upptäckt träningens fantastiska krafter. Nu när du börjat kommer du aldrig vilja sluta. Det GÅR bara inte att sluta. Man blir beroende :)
Kram
Sussie