måndag, oktober 30, 2006

Första frånvaron

När jag vaknade imorse kände jag bara: NEJ.

Vi är alltid lediga på måndagar men denna veckan är vi lediga på onsdag istälet.
Och imorse kände jag hur beroende jag är av måndagsledigheten.
Den är som ett extra andetag innan en ny vecka i skola börjar och jag behöver den!
Jag är så stressad och uppe i varv hela tiden, och på helgerna går det inte att slappna av riktigt för då är det hela tiden något som måste göras.
Så imorse tog jag det svåra beslutet att stanna hemma för att försöka slappna av och varva ner.
Det kan vara all stress som gör att jag känt mig svullen och att jag går upp i vikt fast jag äter bra och tränar informerade min alldeles egen Anna Skipper mig om.

Men jag har dåligt samvete för att jag inte är i skolan idag. Såklart. Men ingen ångest och det är skönt.
Jag ska försöka vila, bara plugga lite Bauman tills imorgon, gå en promenad, ta ett varmt avslappnande bad och laga en god, nyttig vegetarisk lasagne och se lite TV. Om jag hinner vill jag pyssla lite också.

Förhoppningsvis gör den här dagen susen och jag kan komma tillbaks till skolan med nya krafter imorgon. Känner att jag har en förkylning på G så jag hoppas den inte kommer bryta ut nu om jag är hemma och för-kurerar mig lite.

Kanske är jag en dålig månniska som stannade hemma fast jag inte är sjuk "på riktigt", men då får jag vara det. Jag kommer inte orka annars och jag måste vara närvarande under hela LIA-perioden (Lära I Arbete) för där är schemat fullspäckat.

6 kommentarer:

Mayumi sa...

Jag tycker nog att du gjorde rätt. Man kan inte vara pigg och på topp jämt. Ibland måste man lyssna på sin kropp och handla därefter. Däremot hoppas jag att du tar vara på dagen, läser det du ska, äter bra som du sa och motionerar. Inget slappande nu!!! :)

vi har inte pratat om julen än. Jocke har festat hela helgen så vi har knappt sets nånting.....

Linnéa sa...

mayumi: kom in nu efter en promenad i pildammsparken, så skönt!
ska äta frukost nu, grovt bröd med kokt ägg och sen ska jag läsa lite.
perfekt kombo av nytta och nervarvning.. :)

Mirja sa...

inte alls en dålig människa. snarare låter det som du är en förnuftig människa =) hade fler folk gjort som dig o lyssnat på sin kropp tror jag att många sjukskrivningar kunnat undvikas. hoppas dagen blir bra nu och du får gjor det du skulle! =)

Anonym sa...

Jag tycker att du gjorde ett smart val. Din kropp sa stop och du lyssnade på den istället för att pressa dig mer vilket istället gör att du kommer må ännu sämre. Jag har gjort det samma och vet att då min kropp säger ifrån då lyssnar jag eftersom jag inte vill stressas sönder eller gå in i väggen :)

Anonym sa...

Jag tycker att du gjorde ett smart val. Din kropp sa stop och du lyssnade på den istället för att pressa dig mer vilket istället gör att du kommer må ännu sämre. Jag har gjort det samma och vet att då min kropp säger ifrån då lyssnar jag eftersom jag inte vill stressas sönder eller gå in i väggen :)

Linnéa sa...

mirja och raur: skönt att fler resonerar som mig. det är bättre att ta en time out en dag då man vet att man lätt kan ta igen det missade istället för kanske en gång när man har en tenta eller nåt..