tisdag, augusti 24, 2010

Jag och Juristen pratade idag om det här med utseendefixering och viktnojjor och en sak som jag berättade för henne som jag nog inte berättat om för så många är en av anledningarna till varför jag tvivlar så mycket på hur jag själv ser ut.

Som de flesta av er vet var jag tillsammans med en kille under drygt 2,5 år som inte var vidare schysst mot mig under den tiden. Jag har skrivit en del inlägg om honom innan, N kallar jag honom. Han var otrogen mot mig flera gånger och det får en ju klart att undra vad det är för fel på en själv när ens kille går till någon annan, iallafall om man är en osäker 18-åring som inte klarar av att lämna ett destruktivt förhållande.

N kunde sitta bredvid mig och snacka om hur snygga vissa av mina kompisar var med sina vänner.
- Fattar du hur snygg jag tycker hon är? sa han till sin kompis om en av mina käraste vänner när hon reste sig och gick förbi oss. Gud vad ledsen jag blev och så dåligt jag mådde. Och inte blev det bättre av att han samma kväll hånade mitt skolfoto för att han tyckte jag såg dum ut på det.

Min första riktiga pojkvän hånglade med en av mina vänner när vi var tillsammans, och att hon är en sån tjej som alla alltid tyckt varit så sjukt snygg gjorde ju inte att jag kände mig så speciell just då.

Hur jag har kunnat låta mig bli behandlad på det viset och tagit en massa skit är en helt annan historia, det jag vill komma fram till är att jag ofta fått känna mig mindre värd och sämre, fulare, mindre eftertraktad än mina vänner och fortsatt känna på det sättet. Om det pratas om en tjej som ett gäng killar tycker är skitsnygg så tar jag det automatiskt som jag är ful, är inte det jävligt sjukt?

Jag skriver absolut inte de här inläggen för att jag fiskar efter kommentarer om att jag visst inte är ful, utan för att jag tycker det är så intressant att höra era åsikter och era erfarenheter. Det ni skrivit till mig angående det här i mina förra inlägg är så fantastiskt och jag är så glad för det. Jag har lagt era ord i mitt minne och tänker på dem flera gånger om dagen!

Om ni har liknande historier eller annat ni har lust att dela med er av så gör gärna det. Genom att prata om det kanske vi kan fatta att vi är unika och världens bästa, allihop!

7 kommentarer:

Hili sa...

Jag skulle kunna ösa över dig hur fin och snygg du är (vilket jag tycker) men allt sitter i hur man ser på sig själv. Hur jag uppfattar vad andra tycker om mig att man är ful... tjock... mm speglar sig hur man ser på sig själv! Det är vad jag tror på, det handlar om att jobba med sig själv... Alla är vackra på sitt sätt och alla är vi unika...

Anonym sa...

Min erharenhet angående dåligt eller ingen självkänska kommer från en ganska trasig barndom, en mamma son inte älskade mig och som alltid berättade som nåt "roligt" att hon skrämde när jag föddes för att jag var fruktansvärt ful och att jag var den fulaste av hennes 7 barn... Hur roligt kan det vara att växa upp med att höra detta ständigt??? Jag har spenderat mycket pengar på terapi i mitt liv, och har -med mycket ont- förståt till sist att jag inte är så himla dålig för att jag inte är snygg och sen blir man vuxen och då blir andra saker viktigare än utseende, själv klart, hatar jag min stora rumpa, men det gör ingenting när jag ser att Manuela är lycklig och frisk.
Stor kram.
PS: Jag älskar hur du klär Nemo!
Mercan.

MiaMaria sa...

Jag känner igen mig som vanligt. Men jag har aldrig känt mig dömd för mitt utseende utan för min personlighet, att jag inte varit tillräckligt snäll eller smart. Det är detta som väcker mina känslor om att vara värdelös. Har jobbat mycket med just dessa områden men ibland i ett svagt ögonblick så kommer de fram igen.. Men jag har nog aldrig kommit på att det skulle kunna vara för att jag är ful, möjligtvis att jag anstränger mig för lite.

Dumt, dumt, dumt!!

Mirijam sa...

En dag läste jag något om hur folk (som du och jag) som är osäkra i oss själva gör, till skillnad från folk som är helt trygga i sig själva.

Så här: Du är på en fest. Du har klätt upp dig, sminkat dig och tyckte själv att du var rätt het när du gick hemifrån. Du pratar och minglar och skrattar. Då kommer HON in. En skitsnygg tjej med schyssta gaddningar, cool frisyr och najsa kläder. Och då blir du plötsligt en grå mus. Jämfört med henne är du liksom bara tråkiga Linnéa som står där i tråkiga kläder med tråkigt smink och tråkigt hår.

Jaha?, tänkte jag. Det är väl klart att det är så? Om någon är mycket ballare än en själv så tänker man ju så. Men nej, det ska man tydligen inte göra. Människor som mår bra jämför sig inte med andra.

Jag bara WTF? Alltså, jag GÖR inget annat. Så fort jag ser en annan tjej så bara *scannar*: tjockare, smalare, bättre/sämre hy, finare hår, snyggare kläder, gulare/vitare tänder osv.

FATTA hur mycket rid som går åt till sånt tjafs! Efter att jag läste det där försöker jag att inte tänka så, men det går ju inte.

MEN! Jag tänker att ett steg på vägen är att jag faktiskt ärligt uppskattar komplimanger om mig som person än hur jag ser ut. Att ha gått från ful tjockis till normalsnygg gör att jag vet hur äckligt ofta folk dömer efter utseendet och att få höra att jag är rolig är tex tusen gånger mer värt än att jag är snygg. På riktigt. Och det känns jätteskönt.

äppelblomman sa...

Ja inte var det roligt förr... Dåligt självförtroende som ledde de ena in på de andra...
Och jag tycker du är skitsnygg och har din egna stil! Hade gärna "önskat" att jag hade hittat min... De är så svårt, jag menar vad man vågar... Fan va svårt....
Hur det än må vara så är vi 30 år nu och mammor och vi ÄR jävligt snygga varken vi vill eller inte;-)
Puss på dej!!!

Linnéa sa...

Hili: du är så go, tack.. ja det sitter verkligen i ens huvudet där här, sjukt är det. och så synd!

Mercan: fy fan vad hemskt, jag fattar inte hur man kan göra så mot sitt barn. det är fruktansvärt! jag tycker du är en fantastisk kvinna, smart, snygg och skitcool!!!

ninni: lustigt att du undrar om du är snäll nog när du är en av de mest omtänksamma jag känner. vilka idéer vi alla har?

mirijam: herregud, man borde skämmas egentigen av att hålla på som vi gör. det är skamligt! nej det måste vara slut på det här och vi får peppa varandra!

Karro: du var en av snyggingarna i skolan som var så poppis och hängde med de coola killarna. snyggt hår och framåt och rolig. jag har alltid känt mig som en tönt brevid dig. :)

Dessi sa...

Jag känner igen mig! Speciellt den biten om någon kallar en annan tjej för snygg, då blir jag automatiskt ful eller tjockare. :(