onsdag, juli 02, 2014

Semestertips!

Jag fick en önskan om att jag skulle skriva ett inlägg med vad man kan göra när man semestrar i Dalarna. Jag måste ju erkänna att jag håller mig mest i Mora-trakten men lite kan jag ju tipsa om.

Nusnäs tycker jag absolut att man ska  besöka. Där tillverkas dalahästar och träskor och det finns massor med fint att titta på och köpa.

Malungsfors Visfestival hade jag åkt på om jag fortfarande varit kvar här den 12 juli när den är. I år ska bland andra Pernilla Andersson spela och hon är en favorit hos mig.


Siljan runt med bil tycker jag också man kan satsa på. Det är jättevackert runt Siljan och många fina byar att besöka.

Leksand Sommarland är jätteroligt om man gillar att bada eller reser med barn.

Peace & Love har ju återuppstått i Borlänge och går av stapeln den här helgen, 4-5 juli, om man är sugen på lite festival. 

Dansbandsveckan i Malung vecka 29 är värt ett besök om man tycker om att dansa och dricka öl. Folk från hela Norden vallfärdar och det är fullt med folk i hela byn.

Carl Larsson-gården i Sundborn utanför Falun tycker jag absolut man ska besöka. 


Zornmuseet i Mora är också värt ett besök, där finns världens största samling av Anders Zorns konst.


Loppisar finns det gott om så om man gillar det är det bara att köra runt och leta efter små hemmagjorda skyltar som sitter lite överallt längs vägarna.

Orsa Björnpark kan ju vara kul om man är djurintresserad, där har de ett rovdjurscentrum.

I Tällberg finns det mycket keramik och i Leksand trycker de tyger som är väldigt fina, i Insjön finns en Ittalaoutlet och i Falun har de Falu Koppargruva.


Det var vad jag kommer på just nu. Fyll gärna på i kommentarerna om det är fler som har bra semestertips!

1 kommentar:

Maua sa...

Åh, tuuusen tack! Nu har vi massor att göra, vad kul :) Känns extra bra att tipsen kommer från en riktig kulla :)