lördag, augusti 31, 2013

Hälsan

Till inlägget där jag berättade om bodyscanningen och livsstilsanalysen så fick jag en kommentar som löd så här:

Anonym sa...
Har svårt att tro på sådana grejer. Titta på dig tex, du är helt normal men det låter här som du är jätte osund, om du nu är 46 i inre ålder.... Då skulle alla som inte är tiptop tränade och med några extrakilo vara extremt ohälsosamma.. Svårt att ta in det och tro på det.. Tror inte man ska ta såna tester på för stort allvar.
Tycker inte alls du är överviktig eller ser osund ut på nåt vis.


Jag måste ju tacka för komplimangen, att jag inte ser osund eller överviktig känns ju bra. Nu vet jag ju inte vem anonym är eller om hen vet hur jag ser ut i verkligheten eller om kommentaren är baserat på vad som visas i bloggen. Jag lägger ut bilder på mig själv som jag tycker är fördelaktiga, fullt påklädd, så det är ingen som läser här som vet hur jag "på riktigt". Nej jag är inte jätteöverviktig eller speciellt ohälsosam, men jag vet ju hur jag lever och vad jag mår bra och mindre bra av.

Om man vill gå ner i vikt fast man inte är jättejättetjock så blir många provocerade av det. Varför? För min del handlar det inte om att jag bara vill bli supersmal. Jag vill gå ner den extra, onödiga vikten jag går och bär på och det är av flera olika anledningar. Jag vill må bättre, jag vill känna mig snyggare och framförallt så vill jag kunna springa fortare och bli mer uthållig. 10 kilo är ganska mycket att kånka runt på när man ska springa ett par mil. Skulle jag ta 10 kilo till och springa med så skulle det ju bli sjukt jobbigt, tänk vad härligt med typ 10 kilo mindre!

Mina extra kilon sitter på överkroppen. På magen, runt midjan, på ryggen och armarna. Det är inte jättekul att inte kunna köpa byxor eftersom magen är för stor. Om byxorna sitter bra i midjan är de jättestora i rumpan och benen och sitter de bra där finns det inte en chans att jag får igen dem i midjan. Anonym menar att jag är "helt normal", och allting är väl relativt skulle jag svara på det. Om jag är helt normal nu så är det inte så jag vill vara. Jag vill vara lite lättare, lite mer vältränad, lite ner hälsosam.

Så som jag äter när jag inte är strikt mot nog själv är INTE hälsosamt någonstans, jag blir äcklad av mig själv och är uppblåst och spänd. Då är jag i stort sett aldrig hungrig eftersom jag äter typ hela tiden, och inte speciellt nyttiga grejer.

Mitt mål nu är att hitta en bra livsstil som passar mig och som jag kan hålla. Min Coach (oj vad det kändes proffsigt att skriva) ringde igår för att höra hur det går med kostplanen vi lagt upp och hur jag mår. Det känns jättebra och jag kan ringa honom om jag har frågor och så ska vi ses igen den 20 september för uppföljning. Jag är väldigt peppad och tycker att det här känns oerhört bra. Jag följer ingen diet utan försöker "lära mig" att äta på ett normalt sätt, något jag tyvärr inte kan. Det är inte så lätt som det låter att "bara äta lite mindre" som så många vill påpeka, inte för alla.

Sen så vill jag ju absolut inte vikthetsa eller hålla på, det är jag verkligen allergisk mot. Jag försöker bara hjälpa mig själv så jag kan må bättre och inte må dåligt över mig själv.



4 kommentarer:

Jenny Shima sa...

Det låter väl som att du har en jättesund inställning. Jag vill inte heller gå ner för att bli supersmal, för mig handlar det om hälsan och bra levnadsvanor.

Anonym sa...

Jag förstår precis vad du menar och jag tycker också du har en sund inställning. Håller precis som du på och går ner några extra kilon (ca 5) men det kan man nästan inte tala högt om för då kommer det bara kommentarer som man blir omotiverad av, så som just de du nämnde "men du behöver ju inte gå ner...".
Liksom, jag vet hur jag ser ut naken och jag vet hur jag mår, och det är inte tipp topp - men jag vill må tipp topp! Vill inte att min kropp ska vara ett hinder för nånting jag vill göra i livet, men visst den är pretty great som den är, men det finns ännu en liten mån till förbättring. Varför kan inte folk stödja det? Trött man blir...

Anonym sa...

Syftade inte på att du inte "fick" gå ner i vikt. De jag menade var att jag är lite anti bodyscanningar för i så fall skulle väldigt många var gamla "inuti". Eftersom du, som är normalviktig (trots du vill gå ner mer) var 46 inuti.. De som var min poäng. Inte vad du känner/vill/tycker om dom där extrakilona. Dissade bodyscanningen, inte dig!

Linnéa sa...

Nej det förstod jag också, men jag är inte normalviktig hur jag än mäter, väger eller känner. Jag ligger på gränsen till övervikt och det känns inte bra även om jag upplevs som "normal". scanningen var en kul grej och att jag tex hade mycket bukfett var bra att få veta tycker jag, det är ju inget som syns utanpå men som är ganska farligt. många mår nog mycket sämre på insidan än vad det ser ut, tror jag. :)