måndag, juli 01, 2013

Löparkompis!

Vet ni, jag har fått en löparkompis! Min kompis Jenny har köpt sig ett par skor och jag ska få äran att coacha henne in i löpningens underbara värld. Ikväll tog vi premiärrundan, från scratch med 4+4*4, precis som jag började och som jag tycker är ett utmärkt sätt att komma igång på. Jag stack ut lite tidigare och värmde upp med 3,3 kilometer och sen körde vi 32 minuter gång varvat med löpning. Det gick jättebra, mycket bättre än väntat och vi kör igen på torsdag.

Och så har jag fått en till liten löparkompis i form av en löparklocka från Garmin. Jag har egentligen tyckt att RunKeeper i Iphonen funkat bra men något som är störigt är att det inte går att ha koll på hastigheten hela tiden och det är störigt när jag springer lopp. Och så är det lättare att intervallträna med en klocka så när jag fick ett erbjudande om att köpa en Garmin Forerunner 10 till ett bra pris så slog jag till. Det är den enklaste modellen men jag känner inget behov av en massa finesser som jag ändå inte orkar lära mig. Klockan finns i rosa och grönt i dammodell och svart herrmodell. Jag valde en grön och idag kom den, jättefin och jag ser fram emot nästa löprunda då jag ska testa den, ikväll har den suttit på laddning. Det enda jag INTE ser fram emot är att lära mig hur den funkar. Jag HATAR bruksanvisningar och att behöva lära mig tekniska prylar, därför är jag alltid sist med att ha nya saker. Det var inte länge sen jag lyssnade på en sån där liten bärbar CD-spelare kan jag berätta...


En annan sak som gör att jag känner ett stort behov av en pulsklocka är att jag verkligen inte själv kan känna vilken hastighet jag springer i, inte ens på ett ungefär. Nu när jag sprang tyckte jag att jag sprang rätt fort och så gick det i 6.30-fart! I torsdags när jag sprang 1,1 mil så sprang jag i 5.43-fart och det kändes precis likadant. Det är verkligen jättekonstigt så ibland har jag undrat om det är RunKeeper som driver skoj med mig.

1 kommentar:

Suzan sa...

Grattis till både klocka och sällskap!