fredag, januari 04, 2013

Tankar om löften

Som säkert väldigt många sagt nu när det är nytt år så tänker jag: Nej nu, nu är det skärpning! Nu ska jag ta tag i min vikt och min kropp och gå ner alla överflödiga kilon som jag är så missnöjd med. Men det känns så b-igt att hela tiden tänka att imorgon, på måndag eller nästa år, DÅ ska jag gå ner i vikt. Och sen misslyckas, varenda gång. Att halka tillbaka, inte kunna motstå.

2007 var ett av mina nyårslöften att gå ner 10 kilo i vikt. Och med hjälp av Viktklubb.se och träning så klarade jag det. Men efter två barn är de kilona plus några till tillbaka och de är väldigt svåra att få bort.

Jag känner inte för att följa någon metod, orkar inte räkna kalorier utan vill att det inte ska vara så komplicerat och fixerat. Men nu ska jag göra mitt bästa iallafall, och jag ska börja med följande:

Sockerfritt hela januari ut.
• Inget vin på veckodagar.
• Skära ner på kolhydraterna.
• Äta mindre portioner.


Att vara utan socker kommer att bli svårast men mest välbehövligt, vinet tycker jag mest om att kunna dricka ett glas då och då utan att det nödvändigtvis behöver vara helg, kolhydrater gör att jag känner mig svullen och jag äter alldeles för mycket.

Så, nu är det nedskrivet och ingen återvändo. Vilka är med mig?



5 kommentarer:

Marie sa...

Beundrar alla som kan vara sockerfria! Rimliga mål tycker jag,klart att du fixar det!!
Jag fixar det inte, så jag är inte med...synd nog.. Men en annan gång kanske...
Lycka till!

Anonym sa...

Jag är med dig! Men jag tänker INTE ut och springa :) hihi... Men jag måste gå ner i vikt inför sommarens strandhäng :) hihi / jenny p

Suzan sa...

Kör sockerfritt här med (sötningsmedelfritt med), dricker bara vatten och alkohol har jag redan slutat med så jag är på! :)

Jenny Shima sa...

Jag har dragit ner på sockret genom att dricka mer rött te än svart, då behövs inget socker och på sikt kommer jag nog kunna utesluta socker från alla tesorter. Vi har lördagsgodis för samtliga och mängderna är mindre än vad de brukade. Jag dricker väldigt sällan alkohol numera det är inte svårt att utesluta.
Mindre portioner och så mycket som möjligt lagat från grunden, det handlar ju mycket om tid och intresse för matlagning så jag förstår att det finns de som inte orkar.
Powerwalks och minst 3 timmars träning på gymmet borde göra att jag kommer i form.
Jag är med dig:).

Anonym sa...

Jag är med! har redan börjat. Socker är inte mitt problem, mitt problem är bröd, pasta, pizza... jag ska kämpa för att undvika dessa och har börjat med mindre portioner. JAG ska INTE INTE INTE springa hahahaha, tyvärr är jag för lat för det :-((((
Vi kämpar tillsammans, min mål är 10 kilo.... hahaha, jag är alltid så optimistisk!!! ..har slutat röka o gick upp 2,5 kilo i 2 o halv vecka nu... så får vi se hur det gå. Jättekram. Och DU kommer att lyckas du ska se!!
Mercedes.