onsdag, augusti 22, 2007

Exotiskt inslag i vardagen

Det var jag och Jessika som tränade tillsammans med Renata, Bia, Ezio och deras kompis idag. Renata är den enda av dem som kan svenska och engelska, de pratar portugisiska, spanska och franska.
Trots att vi inte alls förstår varandra så har det varit en så härlig kväll. De är sjukt duktiga på att dansa och de har lärt oss dansa lambada och det var kul att få prova på samba som pardans.
Jag älskar att få ta del av kulturen, och att tom få vara en del av den. På capoeiran i måndags spelade och sjöng vi och klappade och skrek, det går inte att beskriva vilken stämning det var.
Ge mig en resa till Brasilien!!!

Jag önskar att jag inte var så svensk. Seriöst. de här människorna är så fulla av energi; charmiga, glada, spralliga, dansar och sjunger och rör sig hela tiden. Underbart!!!
Vi har konverserat med hjälp av franska, spanska och engelska ord, lärt varandra små uttryck och på något sätt har det gått att något så när förstå varandra.

Jag vill också vara exotisk, vild och vacker!!!
Ikväll har jag dock blivit överröst med komplimanger. De tycker jag är tres belle och har lärt sig att säga vacker på svenska, haha! Mina tatueringar tycker de mycket om och frågar en massa som jag inte förstår.
Jag är så glad att jag började dansa samba och att jag lärt känna Renata som är mer än bara min lärare/tränare. Hon är en riktigt fin vän som är generös och snäll. Jag följde efter en del övertalning med hem till Renata en stund och Jeppe hade lagat mat och det var jättemysigt.

Tänk om jag kunde operera bort svenskheten och lägga in några strimmor afrikanskt, asiatiskt och sydamerikanskt.. Men nej, min mamma är från Malung och pappa från Ludvika. Mer exotiskt än så blir det inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hee hee, det är i alla fall mer exotiskt än mig. Båda mina föräldrar är födda, uppväxta och boende i Malmö. Woow, exotiskt. Nej.

Sofia
http://puffsan.webblogg.se

Mercedes de Suecia sa...

Min kära vän: det som jag tycker att är exotiskt i dig är just den här underbar förmåga som du har att kunna njuta av allt detta som vilken "Brasiliensk" som helst.
Jag hoppas verkligen att du kan vara just så här resten av ditt liv och inte bli en sådant tråkig medelsvensson med villa, volvo och hund... jag tror att du kommer att resa snart... det behövs inte så mcyket pengar... du kan stanna hos nån familj det är jag 100% säkert... Kram kram kram

maga sa...

Hej, jag tycker att du är en jättesnäll och trevlig tjej och det behövs inte att komma från andra stad för att njuta det, jag förstår vad du menar,... att lara känna människor från hela världen är det just otroligt och att njuta kulturen är fantastiskt ;) Det här säger att du är "really open mind" ;)
jag kommer från Mexiko, förresten.

Kram!