onsdag, februari 09, 2011

A-kassan

Jag skulle egentligen varit mammaledig december ut men eftersom Kalle blev väderpermitterad i slutet av november på grund av snön och inte kunde jobba så tyckte vi att jag lika gärna kunde spara de mammadagarna som var kvar så jag anmälde mig arbetslös istället. Och är man arbetslös så har man ju den underbara a-kassan man ska få ersättning från eftersom man troget betalar in en summa varje månad.

Och imorgon är det en stor dag, kanske den största det här året, för imorgon får jag min första utbetalning sen jag anmälde mig till dem den 29 november. Det har verkligen varit helt underbart att inte ha fått en krona på nästan 2,5 månader och det är ju verkligen tur att vi har träd här ute att bara plocka ifrån när det tryter. För det är inte så jävla lätt att klara av ett hus, barn, räkningar, bil, mat osv osv på en lön. Speciellt inte när julen lyckas infalla under just de här månaderna.

Två dagar innan nyårsafton ringde min handläggare upp mig efter en del strul för att berätta att allt var klart och att jag skulle få mina pengar om två veckor. När den dagen kom så fick jag inga pengar utan jag fick ett brev där de undrade ytterligare hjärndöda saker. De har undrat samma sak tre (!!!) gånger och hon som sköter ekonomin på mitt förrförra jobb har fått ringa dem gång på gång för att berätta samma sak. Och helt plötsligt var det någon som inte godtog det över telefon så det fördröjdes ytterligare för att sen visst gå bra att ringa och förklara, and on and on and on and on..

Jag har varit så arg, frusterarad, förbannad och trött på a-kassan så det finns inte. Det är helt sjukt att vi 2011 inte kan sköta allt via internet med hjälp av ett bank-ID och att man hinner få ett jobb innan man får någon ersättning från dem. Det är ju inte roligt att behöva gå på a-kassa men man är ju med just för att rädda sig i sånna här situationer när inget riktigt gått som man tänkt.

Men imorgon får jag alltså pengar och det ska bli jävligt skönt att inte behöva snåla och kunna unna sig saker igen.

1 kommentar:

Torbjörn sa...

Jag förstår hur du känner dig. Jag hade också problem med dom när jag sökte a-kassa. Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog, men har för mig att det var minst 1 - 1,5 månad. De är totalt bedrövliga med sina fjantiga möten och trams...