tisdag, juni 24, 2008

Jag tittar regelbundet på Blocket efter kaninannonser. Inte för att jag ska skaffa någon men för att jag tycker det är kul att se vad som finns och det är mysigt att titta på kaninbilder. Men emellanåt läser jag annonser som jag mår riktigt illa av och som gör mig så ledsen.

Som den här:

Måste nu sälja min kanin pga att vi inte har tid med den. Han är väldigt snäll och busig. Han är 6månader och heter brunis eftersom han har lite brunt i sig. Jag tror han är en dvärg av något slag. Om någon vill ha min kanin så följer där med: Bur 50*30cm, vattenflaska, skål, mat, hö, spån och även en ställning eller vad man ska säga som man kan ställa buren på. Han är brun och svart. Hoppas att någon är intreserad och vill ha min kanin. Jag vill ha 100:- eller om du kommer och tittar på den och ger ett pris. Jag vill som sagt bli av med han fort.

Den stackars stackars kaninen! "Inte har tid med DEN". "Jag vill bli av med han fort". Fy fan så ledsen jag blir. Hur mycket bryr den här personen om sin kanin? Vet inte vad den är för ras och har inte tid för honom. Han är 6 månader vilket troligtvis innebär att personen haft honom i 4 månader och nu finns det plötsligt inte tid.

Och bilden på det stackars djuret är ju inte så fördelaktig. En mörk bild tagen in i buren utan att ens öppna den. Är det rättvist? Är man en djurvän om man behandlar sin kanin så?

Jag vet, det finns mycket värre saker, sjuka människor som plågar djur osv osv. Men jag tycker även detta är så hemskt för det visar ingen respekt för det lilla söta djuret som inte blir behandlad som han ska.

Jag tänker på mina egna kaniner och hur mycket jag verkligen älskar dem. Hilde var inne hos oss i flera timmar och skuttade runt i hela huset. Och Musse och jag låg jättelänge ute i hans hage och jag klappade och kliade honom och han låg utsträckt med slutna ögon och bara njöt och tryckte sitt ansikte mot mitt. Alla kaniner, och andra djur, borde få ha det så bra. Inte bara bli förbisedda och sittandes i en bur som en söt inredningsdetalj. Skjut dem som behandlar sina djur på det sättet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med till en viss del men precis som du säger - det där är inget emot hur vissa djur behandlas. Den där kaninen har antagligen haft det grymt mycket bättre än så många andra djur här i Sverige och här har vi trots allt relativt bra djurhållning. Finns mycket värre ärenden som man egentligen borde lägga energi på. Så länge djuret inte plågas så tycker jag inte att det är något fel.

LolitaRegina sa...

jag håller fullständigt med dig! du har helt rätt!

Anonym sa...

Och buren är 50*30 cm... :(

Anonym sa...

Alltså - jag blir alltid lika upprörd över sådant här. Om man skaffar djur så är det ett livslångt åtagande! Så länge djuret lever ska man se till att djuret får det så bra som det bara går. Jag har haft flera djur och sett till att anpassa mitt liv efter deras behov så långt det bara går. Jag blir asförbannad över sånt här - ett litet liv, ett litet hjärta med känslor som sitter instängd och nu inte är önskvärd mer. Jag hoppas att kaninen blir av med henne snart och kommer till ett bättre hem!

Det finns alltid folk som säger att det finns annat att lägga ner energi på, att detta inte är plågeri? Är det inte? Det finns många människor som jobbar för människors rättigheter - det är väl bra om det finns några som jobbar för djurens? Det betyder inte att man inte bryr sig om mäniskor!

Jag blir alltid lika glad när jag ser dina djurbilder för du bryr dig verkligen - och så ska djur ha det!

Ulrika

Anonym sa...

Och bur 50*30 cm!! OMG, det borde vara förbjudet att sälja djur i djuraffärer, de har ingen koll what so ever på var djuren hamnar.. Förutsätter rent kallt att den här kaninen "som antagligen är en dvärg av något slag" inte kommer från en kärleksfull uppfödare som träffar och pratar med köparna innan hon säljer till dem.

Och det är samma sak med hundar och katter, man ser bilder på stora blandrashundar (för det är det oftast) som ligger i en liten hall bakom en barngrind och ser sorgsna ut, och ska säljas "pga tidsbrist" eller "pga förändrade familjeförhållanden". Och så säljs de alltid i ettårsåldern ungefär, precis i trotsåldern när de inte är söta valpar (eller kattungar eller kaninungar för den delen) längre och håller på att bli vuxna.

Såg förresten på "Unga Mödrar" på Kanal 5 igår kväll, där ett par som bor mitt ute på landet och är lite hillbilly sådär, precis hade fått en baby. Deras lösning på sitt lilla "hundproblem" var att låsa in hunden i bilen på gården så fort babyn var i huset. Är det konstigt att man läser historier om hundar som biter småbarn??

Jag kan prata om det här i evigheter, så arg jag blir! Och till skillnad från Matilda (ovan) så tycker jag visst att det är plågeri.

Linnéa sa...

matilda: ja precis som jag skrev så finns det massor av saker som är värre, men så är det ju alltid, eller hur? då skulle man aldrig kunna klaga på nåt, för det finns alltid nån som har det mycket värre. man skulle inte kunna tycka nåt var hemskt för det finns alltid nåt som är hemskare.
När jag sitter framför atorn sent en kväll och läser den annonsen känns det jättehemskt för mig. och ett djur som får sitta instängd i sin bur hela dagarna, som inte ens tas ut för att bli fotad, tror jag inte mår så bra. ett djur som blir talad om som "det" pch som någon vill bli av med snabbt tycker jag förtjänar så mycket bättre.

lolitaregina: så det är inte bara jag som är extra blödig då..;)

emelie: eller hur! bara det liksom...

ulrika: skönt att det finns fler som reagerar på sånt här. det kanske inte är den grövsta formen av djurplågeri men man kan ju reagera iaf. kaninen kunde haft det mycket värre visst, men den kunde oxå haft det mycket bättre. ochg klart man kan lägga energi på de "små" sakerna!

Linnéa sa...

sofia: det är så jävla idiotiskt att djurliv ska vara så lite värt för vissa. att djuren blir ett problem och så tar man enklaste lösningen: låta djuret sitta i bur. de borde själva få prova på att sitta inne på sin toalett i ett år eller två och få lite mat men absolut ingen kärlek. jag kan oxå prata om sånt hur länge som helst, även om det inte är det "värsta" man kan göra mot ett djur. det är illa nog!

LolitaRegina sa...

ärligt talat, så kanske vi är extra blödiga.. jag vet inte. jag är iaf otroligt blödig när det kommer till djur, blir mycket mer illa berörd av djur som behandlas illa än människor som blir det..
så funkar jag iaf, och oavsett om vi är extra blödiga eller ej, så huvudsaken är ju att man har ett engagemang och brinner för något! och att våra bäbisar har de bästa katt-/kanin-mammor som man bara kan ha! :)