måndag, oktober 10, 2011

Fattigmansmat

Idag har vi ätit en av mina absoluta favorittätter; sill å tölla. Det är ett speciellt mjukt tunnbröd som man brer smör på och sen mosar man potatis på det och lägger på små bitar av glödstekt sill. Det är så sjukt gott och eftersom vi äter det högst en gång om året så måste jag alltid "passa på" och äta så mycket som möjligt. Sen är jag proppmätt hela kvällen och sjukt törstig eftersom sillen är så salt. Jag har svept massor av vatten och någon apelsindryck och kommer antagligen vakna inatt och vara helt ihopklibbad i munnen. Men det är det värt.


En färdig tölla, redo att rullas ihop och ätas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag heter Rikard och jobbar på Lövånger Tunnbrödbageris pr-byrå. Vi söker just nu efter Sveriges bästa tunnbrödrulle och jag undrar om det kan vara just din salta sill å tölla som kan ta hem priset? Kolla in tävlingen här: http://www.fazer.se/Produkter_och_tjanster/Bageri/Tunnbrod/

Lycka till!

/Rikard