fredag, december 01, 2006

The show must go on...

Intrigerna på Kirseberg fortsätter.

Idag hade vi återkoppling med våra handledare från anstalten och häktet, PU och Maria.
Maria är så bra, hon var jätteupprörd över hur jag bivit behandlad och accepterar inte sånt.
PU är också jättebra men inte lika handlingskraftig.

Efter återkopplingen försvann de in till anstaltsdirektören som var tillbaks efter 3 dagars ledighet. Sen kom de och hämtade mig för att prata.
När man tänker sig en anstaltsdirektör så föreställer man sig någon med pondus, en auktoritet.
Men den här mannen, jag vet inte vad jag ska säga.
En jävla mesig träskalle!!!
Han beklagade så mycket det som hänt. Han hade inte kunnat prata med kärringen som hoppat på mig eftersom hon var ledig idag men han skulle göra det.
När jag förklarade hur jag kände det så sa han:
- Ja jag förstår det, men jag tror inte att XXX menade att det skulle låta på det sättet.
JAMEN HERREGUD!!!!! Kärringen är 50+ och kan väl själv fatta hur man ska bemöta andra människor på rätt sätt.
Jag blev skitförbannad och sa att det spelade ingen roll hur det var menat. Jag kände mig värdelös och sämst i världen och det var hennes fel.
Jag blev så uppeldad och sa att jag inte kunde förstå hur de kunde acceptera ett sånt beteende på sin arbetsplats, att det är mobbing och diskriminering och det borde åtgärdas på en gång!

Gubben sa att han skulle prata med XXX och jag undrade vad som skulle hända.
- Vi ska ju se över vår policy yada yada yada.....
MEN JAG SKITER I DERAS JÄVLA POLICY! DE KAN STOPPA UPP DEN I RÖVEN FÖR DET HANDLAR INTE OM DET!
Det handlar om att en av deras kvinspar gick till personangrepp och kallade mitt utseende vidrigt.
Tydligen så hade kärringen kommit till min handledare när hon fått reda på hur ledsen jag blivit och sagt att hon kanske varit lite hastig i sin bedömning. No shit!
Och då sa anstaltsdirektören att han skulle prata med XXX och att hon förhoppningsvis ber mig om ursäkt.
Men jag sa att om hon kommer om en vecka och ber om ursäkt för att hon blivit tillsagd så ger det inte mig ett skit.
- Ja men för vissa kan det ta lite tid att inse att det gjort fel.
Men hur i helvete tänker man om man sätter en sån person i en chefsposition? Jag fattar inte det, vilket jag oxå sa till direktörsmesen.
- Jag förstår att du är arg, det har du all rätt att vara..

Jag berättade oxå att när XXX kommer i korridoren så blir jag jätterädd och känner att jag vill springa och gömma mig.
- Men det ska du inte behöva, sa gubben.
Nej jag vet, men det är så jag instinktivt känner inom mig!!! Han verkade inte fatta ett skit ärligt talat..

Jag vägrar bli behandlad på det här viset, det ska inte få gå till så. NÅGOT måste göras.
Och jag sa till gubben att om de inte gjorde något och tog saken vidare så tänker jag göra det, för media är alltid intresserade av sånna saker.

Jag var så arg så jag skakade och höll på att börja gråta igen av ren frustration och ilska och när jag och Maria gick ut så stannade PU kvar och hade spänt ögonen i gubben och sagt att han MÅSTE ta tag i det.

Så nu hoppas jag att det händer något annars går jag vidare på egen hand.
Eller på egen hand behöver jag inte gå vidare. Jag har min klass bakom mig, och för en stund sen ringde Cecilia, en av våra lärare, och sa att det var det värsta hon hade hört och att det absolut inte får gå till så och att hon och skolan ställde sig bakom mig.
Att hon ringde mig för att ge mig sitt stöd och berätta att hon tycker jag är en jättehärlig person som är hur bra som helst kändes kanonbra.


Det känns så jävla härligt att de här människorna verkligen tycker om mig och står bakom mig och tycker jag är en bra person "trots" mitt utseende. (Som för den delen inte är så jävla konstigt).
De andra 7 i min grupp sa att jag ska vara stolt, hålla huvudet högt och gå med rak rygg eftersom det är kärringen som ska känna sig dum, inte jag. Och det är sant. Men jag känner tyvärr så och när vi ska vara på hennes avdelning kommer jag vara nervös.

Och OM hon kommer och ska be om ursäkt tänker jag inte bara acceptera den. Jag ska fråga VAD hon ber om ursäkt för och hur hon kunde säga så till mig.
En käftsmäll på det hade inte varit helt fel.
Men så får man inte göra. Det vet jag. Jag hoppas fortfarande jag vet det när jag är 50+...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, man hoppas som du säger att man själv inte är lika elak och trög när man själv är 50+

mimmi sa...

Asbra att du har skolan bakom dig. Tanten ska minsann pussa dina fötter!

Mayumi sa...

När jag läser din berättelse om dessa mesiga människor så var den första o enda tanken som kom " men gud så jävla svenskt"....så typiskt, "neeeej, vi har inget problem här, bara onödigt att göra en stor grej av det....."
Jag var med om en liknande situation på jobbet för ett halvår sen när vår marknadstjej höll på göra mig och många andra galen. Vi pratade med chefen men han fattade aldrig (eller ville aldrig) förstå allvaret. Nä, istället var hans kommentar till det hela "ja, kvinnor har alltid svårt att jobba ihop" Ursäkta!!!!! skulle det här avra ett kvinnoproblem????? Fatta hur kränkt jag kände mig. Problemet var ju att bruden hade samarbetssvårigheter med folk pga att hon såg skillnad på folk o fä. Hon vägrade prata med mig o Mette, tjejjerna i Finland klarade inte av henne och både norrmännen o vi i Sverige avskydde henne. Hon tog ingen hänsyn till ngn annan än sig själv, lyssnade aldrig på vad folk sa, sket fullständigt i att jag inte var hennes personliga assistent och gav mig arbete ändå som egentligen var hennes jobb.....*hata* Men vi kom aldrig nånstans med diskussionerna eftersom vår chef var sån jävla mes o inte vågade göra nånting åt det eftersom han också ansåg att hon var så jobbig att diskutera med....det är så man bli fly förbannad!!!

Anonym sa...

Hej! Jag förstår att du är ledsen och arg. Bra att du inte tar någon skit från de här människorna. MEN om du har otur kan de, eller någon som känner dem, hitta till din blogg och se att du till exempel kallat direktören för mesig träskalle, och då kanske du hamnar i trubbel? Bara en tanke. Hoppas detta löser sig!

Linnéa sa...

mayumi: jag fattar inte hur sånna personer står ut med sig själva, för de måste ju på nåt sätt känna av hur stämningen är och att ingen gillar dem. eller så är de så dumma och uppe i sitt att de helt enkelt inte fattar..

Linnéa sa...

anonym: ja nån kanske ser att jag kallat direktören för träskalle men jag bryr mig inte. det trubbel som kan komma ur det är att jag inte får jobb där och det vill jag ändå inte ha. inte med de människornba och det arbetssättet.
om han tycker att det inte är så allvarligt att hans anställda kallar praktikanterna för vidriga så borde det inte vara så farligt att bli kallad mesig träskalle.