onsdag, mars 25, 2015

Fartlek

Löpning idag igen, veckans andra pass! I måndags sprang jag ett långpass som landade på 21,5 kilometer och idagblev det fartlek. Två kilometers uppvärmning och sen varannan låt i snabbt tempo (4.45-4.55) och varannan lite långsammare (runt 6.15). Jag gillar de passen, de är enkla, går snabbt och känns effektiva. Men det är så sjukt med kroppen alltså. En låt i 4.45-tempo idag gjorde mig helt slut men i september förra året sprang jag ett 7-kilometerslopp där jag sprang hela loppet i 4.45-tempo. Kroppen vet liksom så väl när den ska prestera och det är jäkligt häftigt. Sista passet innan jag sprang Österlen Lyser Marathon var ett kort på fem kilometer med fartökning på kilometer tre och det var så galet jobbigt! Helt sjukt, jag pallade knappt ta mig igenom fem kilometer och det kändes ju lagom kul några dagar innan en mara... Men jag tror att min kropp undermedvetet sparade på krafterna för sen gick det ju jättebra att springa ändå. Iallafall så landade dagens tur på 8,5 kilometer. 

Min chef (som är elitlöpare) var in på jobbet idag och han berättade att han skulle springa en halvmara i Berlin nu på söndag. Hans mål? Under 64 minuter. Helt sjukt alltså! 2,1 mil på strax över en timme! Jag kan knappt förstå att det är möjligt...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh my....?!
Jag är glad om jag springer en timme på den tiden.. Haha! ;-)

Linnéa sa...

Eller hur, helt galet är det!