söndag, december 04, 2011

Reklam: Bio-Oil

I Mama är det reklam för Bio-Oil, en kräm man smörjer sig med för att motverka bristningar. Visst, jättebra eftersom huden på en gravid mage kan känna spänd och behöva mjukas upp. Men så är det en bild på en kvinna med en bebis och bredvid en text där hon säger:


För det första, stackars de kvinnorna som kände att de bara var tvungna att prata om eventuella bristningar när det växte en underbar liten bebis i deras mage. Och för det andra, är det så sjukt hemskt med bristningar? Jag fick massa bristningar trots att jag smorde mig massor. Det kan jag inte hjälpa, och de sitter där de sitter. Mindre snyggt, ja jag hade ju hellre varit utan. Men sen när andra snackar om bristningar så låter det som att det är lika hemskt att få som cancer. Och när en del måste påpeka att de minsann inte fick några bristningar så känner man sig jävla dålig och ful som fick det. Som om man vore lite sämre liksom. Det är sjukt att det känns som att man ska prestera när man är gravid. Man ska vara snygg, bara ha mage och inte lägga på sig nåt runt om, man ska inte få bristningar och man ska få ett barn av varje kön.


Misslyckat preggo med bristningar, övervikt och två pojkar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du var mycket vacker som gravid, och du har två av världens finaste pojkar helt klart!!!!
önska att jag va och blir hälften så vacker när jag går mot slutet denna gång!
Men visst är väl bristningar aldrig snygga! Jag fick mycket bristningar när jag kom i puberteten och höfter och låren och brösten när man växte fort men man lär sig att ha dom och jag lovar att dom bleknar mycket och nästan försvinner med tiden!! Och jag vet att det finns någon kräm som ska återhämta eller vad det heter huden ska få fler lager och hämta sig igen! Vet inte vad den heter eller var man får tag på den!! / Jenny p

Evelina sa...

oj, oj, oj vad mycket hellre jag hade haft tusentals bristningar än dessa jävla foglossningar :(.
Maken kallar bristningar för krigarmärken - ett bevis på vilken kamp kroppen gått igenom :D

Linda sa...

O sen så spricker ju faktiskt inte de övrehudlagren (de som påverkas av olika smörjor) Tänk om de brast, då skulle man ju ha öppna sår överallt :O Bristningar beror mer på hormoner än nåt annat, får man dem så får man dem hur mye man än kladdar o smörjer. Jag tycker verkligen inte om sån reklam hehe.

Vill man smörja för att slippa kli osv så är ju det ok, men när det kommer till bristnings"motverkande" så är det bara bulls***.

Jenny Shima sa...

Jag smörjde mig också men jag fick bristningar och sket fullständigt i det eftersom det viktigaste fanns i magen.

Elin sa...

herregud vad sjukt! och speciellt att man är "dålig" om man får bristningar... barnet man får är ju livets gåva, och då är lite tigerränder på magen bara nåt världsligt!
/tigermamman :D

Jennie > Jennialiskt.se sa...

Åh gu vad skönt att höra någon säga att de inte tycker att bristningar var en så stor sak! När jag blir gravid tror jag att jag kommer skita i det där, shit, du ska BÄRA ETT BARN...! Och ja, jag skrattade typ ut morgonkaffet när jag läste "det enda vi pratade om".. Suck!