fredag, december 09, 2011

Nemo testar

Det är sjukt svårt att veta hur man ska klä sina barn, speciellt Nemo nu när han börjar bli större. Och något annat som är svårt är att veta vart man ska köpa kläderna. När jag skulle köpa vinteroverall till Nemo var min första självklara tanke att jag skulle köpa en från Polarn och Pyret, Didriksson, Molo eller något annat dyrt märke. Men sen hejdade jag mig, är de verkligen bäst bara för att de kostar mest? Det är så lätt att dras med i köphysterin och ta det dyraste bara för att "alla andra" gör det. Hur mycket betalar man för kvalitén och hur mycket för märket?

Så jag bestämde mig för att köpa en overall från HM för 499 kronor. PoP ligger på tre gånger så mycket och Didriksson nästan det dubbla. Och idag blev overallen ordentligt testad kan jag lova. Nemo hittade en stor vattenpöl som han ville leka i. Och eftersom vi ändå skulle hem efteråt så tyckte jag det var perfekt att testa hur bra overallen stod emot väta. Och så roligt han hade. Han sprang, kröp, hoppade på rumpan och simmade och jag trodde inte han skulle vara torr faktiskt. Men när vi kom hem visade det sig att han var helt torr förutom att vattnet kommit in vid ärmarna och benen. Men med ett par ordentliga vantar man kan dra ovanpå overallens ärmar och om jag försöker spänna remmarna under fötterna mer så kommer det inte komma in vatten där heller. Jag är glad och positivt överraskad!








Nästa steg blir att se hur bra den är i kyla. Om det blir kallt någon gång. Förra årets overall från Ullared för 259 kronor höll Nemo varm i 15 minusgrader så jag hoppas den här också klarar det.

3 kommentarer:

Ninni sa...

Nördig som jag är så kollade jag mängder av Bäst i test innan jag bestämde mig. HMs fick bra omdöme förutom att de inte klarade mer än en tredje del av de stötar som de lite dyrare märkena klarar. Bäst i test flera år i rad är Reima. Jag tänker som så att mina barn ska få ärva overaller de första åren iaf så jag köper hellre de som klarar mycket stötar, tål väta och kyla bra. Har även frågat dagispersonalen vad de har för erfarenhet. I år tänker jag köpa en overall till sonen på rean som han kan ha nästa år. Då blir de dyrare overallerna lika dyra som de från HM typ. Jag har fullkomligt nördat loss vad det gäller vinterkläder till barn. Har läst mängder av recensioner om skor också innan jag slog till på Cedrics vinterskor.

Linnéa sa...

Ja det är skitsvårt, jag frågade andra föräldrar om deras erfarenhet och då var det bl.a. en som sa att hm var bland de bästa enligt henne och att hennes son skulle ärva de som dottern haft. Jag tänkte att jag testar hm i år och håller den inte måttet får jag tänka om!

Ninni sa...

Jag har hört att HMs har blivit mycket bättre med åren, jag velade en del jag med. Men sen hittade jag Cedrics på tradera :)