onsdag, september 17, 2008

Åååå Musse var så sjukt duktig hos veterinären idag! Jag är så stolt i mitt kaninmammahjärta så ni anar inte! Eftersom jag inte har någon resebur som rymmer en jätte så åkte han i en vanlig innebur dit, men jag fick bära in honom och ha honom i knät medan vi väntade. Och Musse som annars sprattlar när man bär honom satt helt stilla och lugnt i mitt knä hela tiden. Och när vi kom in i undersökningsrummet satt vi och väntade på doktorn och då satte jag ner honom på golvet lite men efter en stund så reste han sig på bakbenen och la framtassarna i mitt knä för att jag skulle lyfta upp honom igen. Kaninmammahjärtat brast, mitt fina gos..

Veterinären klämde på honom och tog tempen i rumpan och Musse bara satt still och gömde huvudet i mina armar. Till och med när de svepte in honom i en handduk och vände honom på rygg och stack in ett slags microskåp i munnen för att kolla bettet så var han så snäll. Sprattlade bara litegrann, men han tuggade desto mer på grejen han fick i munnen.

Veterinären kunde inte riktigt hitta något fel på honom. Eftersom han inte svultit sig helt så var han inte uttorkad och han var inte svullen eller uppblåst i magen, bara lite gasig. Snutte.. Om det blir riktigt illa får man ringa djursjukhuset i Malmö och lägga in honom så att han får näring och sånt men vi skulle börja behandla honom med antibiotika och en slags fiberpasta på tub. Han fick även ögondroppar för han var lite inflammerad i ögonen.

Tre gånger om dagen ska jag spruta in fiberpasta i munnen på Musse, en gång om dagen ska jag spruta in Flagyl och tre-fyra gånger om dagen ska han ha ögondroppar. Oj oj oj... Och fiberpastan var svindyr för en tub som bara räckte en dag till Musse eftersom han är så stor. Till en mindre kanin räcker en tub till hela behandlingen men jag fick köpa två till Musse och de kostade 215 kr styck. Plus 400 för undersökningen, 107 kr för antibiotikan och 55 kr för ögondropparna. Men vad gör man inte för de små liven?

Direkt när vi kom hem började jag behandla honom med alla dessa mediciner och det var ju inte så populärt. Det duktiga uppförandet var som bortblåst men efter många om och men fick jag i honom allt. Kul Kalle kommer ha det i helgen när jag jobbar och han måste sköta det.

Men det verkar ha hjälpt iallafall för Musse verkar piggare redan och har ätit massor. Så jag tror det kommer bli bra och att vi inte behöver ytterligare behandlingar eller lägga in honom, *peppar peppar, ta i trä*.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas den lilla plutten blir helt kry snart :) Annars blir du ju helt ruinerad (förutom att det är tråkigt att han mår dåligt då)

Mirijam sa...

Tusen spänn? Vet du hur många nya kaniner du får på Blocket för dom pengarna?
Näää, skojaba.
Han är galet söt, ska han ha så stora öron eller är det fiberpastan som gör det?

Anonym sa...

vad fin han är! Hoppas att han blir frisk och kry nu!